اخبار لحظه ای

جمع‌آوری بیش از ۱۴۴ هزار معتاد متجاهر و دستگیری ۸۴ هزار خرده فروش در نیمه نخست امسال



جمع‌آوری بیش از ۱۴۴ هزار معتاد متجاهر و دستگیری ۸۴ هزار خرده فروش در نیمه نخست امسال

ارتباط ورزشی:ارتباط ورزشی:به گزارش ایسنا، سرهنگ داسارگر با تبریک هفته فراجا و با اشاره به اقدامات پلیس مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: اقدامات این حوزه در چهار بعد پیشگیری، مقابله، درمان و بازپروری مورد بررسی قرار می گیرد اما عمده وظیفه این پلیس مبارزه با قاچاق، خرید و فروش و مصرف مواد مخدر است.

وی ادامه داد: در حوزه مقابله اقدامات خوبی در یک سال اخیر انجام شده است. در شش ماه نخست امسال با اقدامات اطلاعاتی و گزارشاتی که مردم ارائه دادند حدود ۱۹۶ تن انواع مواد مخدر کشف شد که بیش از ۸۰ درصد آنها در مناطق شرقی و جنوب شرقی کشور بوده است.

به گفته معاون پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا، بیش از ۸۴ هزار خرده فروش مواد مخدر در همین مدت دستگیر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸ درصد افزایش داشته است. بیش از ۱۴۴ هزار معتاد متجاهر نیز از سطح معابر شهری جمع آوری شده که ۴۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت.

شناسایی و دستگیری بیش از ۱۸۰ هزار عنصر اصلی مواد مخدر در این مدت، شناسایی و انهدام ۹۱۰ باند بزرگ مافیای مواد مخدر با افزایش ۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، دستگیری بیش از ۳۰۰ هزار مرتبطین با قاچاق که موجب رضایت ۱۶ درصدی مردم شده، تمرکز بر پاکسازی مناطق و توزیع مواد مخدر دیگر اقدامات مقابله‌ایست که سرهنگ داسارگر به آنها اشاره کرد و گفت: در مجموع بیش از ۱۳ میلیارد تومان به بنیانهای مالی قاچاقچیان ضربه وارد شده است.

سرهنگ داسارگر در ادامه سخنان خود در رادیو گفتگو با بیان اینکه ۸۰ درصد مواد مخدر کشفی در حوزه مرز و حاشیه مرز است به همسایگی ایران با کشور افغانستان اشاره کرد که  یکی از کشورهای اصلی تولیدکننده مواد مخدر است.

وی در ادامه با اشاره به تلاشهای به کار گرفته شده برای جلوگیری از ورود مواد مخدر به داخل کشور با انجام اقداماتی از جمله دیوارکشی، فنس کشی و استفاده از تجهیزات به روز ،  همچنین اظهار کرد: از سال گذشته طرح «آرامش در شهر» برگزار شد و با هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری و سایر دستگاه ها جمع آوری خرده فروشان و معتادان متجاهر کلید خورد که طی ۱۱ مرحله تا امروز به انجام رسیده است. پس از جمع اوری، خرده فروشان دستگیر و معتادان نیز به کمپ‌های ترک اعتیاد فرستاده می شوند.

وی اضافه کرد: در سال گذشته بیش از ۱۵۰ هزار معتاد متجاهر از سطح شهرها جمع آوری شد اما آمار دقیقی از تعداد آنها در دست نیست.

سرهنگ داسارگر پنج عامل فردی، خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را عامل گرایش جوانان به مواد مخدر خواند و تشریح کرد: سن یک تا ۳ سالگی سن شکل گیری شخصیت افراد است. قطعا خانواده هایی که انسجام دارند و مشکلی در آنها وجود ندارند، گرایش به مواد مخدر در آنها شکل نمی گیرد و برعکس آن ، فرزندانی را پرورش می دهد که در آینده به این سمت گرایش داشته باشند. لذا خانواده مهمترین رکن در این حوزه است.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا با بیان اینکه بهترین مکان برای پیشگیری، خانواده است، به برگزاری بیش از ۲۲۰۰ دوره و کارگاه آموزشی برای خانواده ها اشاره کرد و گفت:  اگر خانواده ها دانش کافی در این حوزه داشته باشند می توانند برخورد درستی داشته باشند. مطالعه کتب در این حوزه و استفاده از دانش کارشناسان این حوزه، نظارت خانواده بر رفتار فرزندان و دوستانشان و حمایت از فرزندان از جمله روشها و راهکارهایی است که خانواده ها باید مد نظر قرار دهند.

وی از آسیب‌های فضای مجازی در این حوزه نیز یاد کرد و گفت: فضای مجازی نیز باید مورد کنترل خانواده ها باشد. پلیس نیز در این حوزه ۲ اقدام آموزشی و رصد فضای مجازی را در دستورکار دارد. پلیس تمام تلاش خود را در حوزه پیشگیری و مقابله به کار می گیرد تا اعتیاد از کشور ریشه کن شود.

همچنین اقدامات پیشگیرانه آموزشی در مهد کودک، مدارس و مساجد صورت می گیرد و همچنین با سازمانهای مردم نهاد و دولتی تعاملات خوبی در سطح پیشگیرانه صورت گرفته است.

به گفته وی، یازدهمین طرح آرامش همزمان با بازگشایی مدارس صورت گرفت و به تمامی استانها ابلاغ شده تا طی ۴ تا ۷ روز در نزدیکی مراکز علمی و آموزش مراکز تحصیلی طرح را اجرایی کنند. در این طرح درصد بالایی از خرده فروشان و معتادانی که در اطراف مراکز علمی بودند شناسایی و دستگیر شدند.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا در خاتمه گفت: مردم می توانند با شماره ۱۱۰ یا ۱۹۷ گزارشات مربوط به خرده فروشان و معتادان را به پلیس اعلام کنند.

انتهای پیام

این خبر را در ارتباط ورزشی دنبال کنید.

منبع ایسنا

نوشته های مشابه