اخبار لحظه ای

مینی‌رادارها حداقل ابزار برای پیش‌بینی‌های دقیق بارش‌ها در جاده چالوس



به گزارش ایسنا دکتر محمد اصغری امروز در رویداد فناوری فضایی، ابزار پایش الگوهای آب و هوایی که به مناسبت هفته جهانی فضا در پژوهشگاه هواشناسی برگزار شد، با اشاره به ارائه گزارش‌های هواشناسی در کشور، اظهار کرد: این امر موجب شده است که توقع مردم از ما بیشتر شود که مطالبه به حق آنها نیز هست. آنها همواره از ما این سؤال را می‌پرسند که در اختیار داشتن داده‌های ماهواره‌ای آیا موجب بهبود پیش‌بینی‌ها شده است یا خیر.

وی افزود: تصویر ماهواره ابزار فرعی برای پیش‌بینی آب و هوا است و به ما در درستی پیش‌بینی‌ها کمک می‌کند، ولی در کل دنیا از تصاویر ماهواره‌ای برای پایش مسائل دیگر همچون آتشفشان و پدیده النینو و همچنین در پایش طوفان‌ها استفاده می‌شود، ولی کاربرد این تصاویر غالبا برای پایش طوفان‌های گرد و خاک استفاده می‌شود.

اصغری با بیان اینکه ما برای پیش‌بینی‌ها در ‌کنار تصاویر ماهواره‌ها از سنسورهای جو بالا نیز بهره می‌بریم، ادامه داد: این سنسورها به‌ویژه برای “Now Casting” (حال بینی) و پیش‌بینی‌های کوتاه مدت استفاده می‌شود. همچنین از بالن‌ها برای تعیین سمت و سرعت باد و رطوبت استفاده می‌شود.

معاون مرکز ملی پیش‌بینی سازمان هواشناسی وجود پارازیت را از چالش‌های این حوزه نام برد و ادامه داد: سازمان هواشناسی تلاش کرده است که این شرایط بهبود یابد و در ماه‌های اخیر شرایط قدری بهتر شده است.

وی تعیین میزان پوشش برف و میزان بارش را از دیگر خدمات این مرکز نام برد و یادآور شد: زمانی که افرادی برای پیش‌بینی هوا، جبهه‌گذاری روی نقشه‌ها را انجام می‌دادند، اختلاف نظر در زمینه منطقه جبهه وجود داشت، ولی از زمانی که نقشه‌های ماهواره‌ای به دست ما رسید؛ از دهه ۸۰ این اختلافات حل شد. یکی از مزایای این تصاویر، تعیین دقیق‌تر منطقه جبهه‌ای است.

اصغری با اشاره به سیل اخیر جیرفت، یادآور شد: آنچه که ما باید به آن توجه کنیم، به ویژه در نقشه‌های دیده‌بانی این است که گراف دمایی در جنوب کشور تشکیل شده بود و نشان از آن داشت که ما باید منتظر وقوع باران باشیم.

معاون مرکز ملی پیش‌بینی سازمان هواشناسی با اشاره به بارش‌های اخیر و بسته شدن جاده چالوس، ادامه داد: پلیس از ما انتظار دارد که برای هر گردنه از جاده چالوس پیش‌بینی دقیقی ارائه دهیم، چون جاده بسته می‌شود و ما برای این امر نیاز به ابزار داریم و کوچکترین ابزاری که باید در اختیار ما قرار گیرد، مینی رادار است تا در جاده‌ها نصب شود و بتوانیم پیش بینی را به خوبی انجام دهیم.

انتهای پیام

این خبر را در ارتباط ورزشی دنبال کنید.

منبع ایسنا