آخرین اخبار

اقدام منچستر علیه فرگوسن؛ ریاضت اقتصادی با قطع کوپن ناهار!



به گزارش همشهری‌آنلاین، قطع حقوق سر الکس فرگوسن زیر سرِ سر جیمی رتکلیف بود. میلیاردر بریتانیایی و یکی از سهامداران عمده و جدید باشگاه منچستریونایتد با وجود ریخت‌وپاش سرمربی هلندی تیم فوتبال این باشگاه یعنی اریک تن‌هاخ که برای جذب بازیکنان معمولی و ناشناخته هزینه‌های چند ده میلیونی می‌تراشد، تصمیم به صرفه‌جویی در سایر ارکان باشگاه گرفته است. او تاد بولی نیست که پولش را به پای چلسی بریزد. رتکلیف با فرگوسن صحبت و او را قانع کرده که از حقوق ۲میلیون پوند در سال خود به‌عنوان سفیر منچستریونایتد صرف‌نظر کند. البته فرگوسن که تا پایان فصل ۸۳ساله حقوقش قطع خواهد شد، همچنان در پست مدیر غیراجرایی و عضو هیأت‌مدیره می‌ماند. شغل او چیزی شبیه پادشاه یا ملکه انگلستان است با این تفاوت که او حقوقی نخواهد گرفت.

فرگوسن ۸۲ساله در طول ۲۷سال حضورش در منچستریونایتد موفق به کسب ۳۸جام ازجمله ۱۳عنوان قهرمانی لیگ برتر و ۲قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا شد. ۵جام حذفی، ۴جام اتحادیه، جام برندگان جام اروپا، سوپرجام اروپا، جام بین قاره‌ای، جام باشگاه‌های جهان و…از دیگر جام‌های او بودند.

او ۵ ماه پس از اعلام بازنشستگی در سال۲۰۱۳، قراردادی را به‌عنوان سفیر جهانی و به ارزش ۲.۱۶میلیون پوند در سال امضا کرد. فرگی گاهی در تصمیم‌گیری‌ها نقش داشت؛ ازجمله تغییر نظر کریستیانو رونالدو که با منچسترسیتی مذاکره کرده بود و بازگرداندن او به باشگاه. برخی سرمربیان هم با نظر او منصوب شدند که البته همه سرمربیان بعد از سرالکس ناموفق و ناکارآمد بودند.

گفته می‌شود رتکلیف شخصا با فرگوسن ملاقات کرده است تا به او بگوید یکی از اقدامات کاهش هزینه‌ها، پرداخت نشدن حقوق ۷رقمی اوست. البته او این حق را دارد که همچنان برای تماشای بازی‌های تیم با بلیت رایگان به اولدترافورد برود!

این آخرین تلاش رتکلیف برای کاهش هزینه‌ها پس از تصمیماتی است که برای تعدیل اقتصادی گرفته. در همین راستا، جشن کریسمس باشگاه هم لغو شده است. ‌ماه گذشته فاش شد که او درنظر دارد ۲۵۰کارمند باشگاه را تعدیل کند و از شر پرداخت حقوق‌شان رها شود. یکی دیگر از اقدامات او این بود که خودروهای کارکنان ارشد باشگاه را از آنها بگیرد. او حتی کوپن ناهار کارکنان را در روزهای مسابقه قطع کرد! این همه ریخت‌وپاش برای خرید بازیکن صورت می‌گیرد اما باشگاه لنگ پول ناهار چند کارمند است! حقیقت این است که با بالا رفتن قیمت بازیکنان فوتبال و افزایش حقوق آنها باشگاه‌های بزرگ هم به مشکل خورده‌اند. سیاست‌های ریاضت اقتصادی به غول‌های اروپایی هم سرایت کرده است. اینها در حالی است که قیمت بلیت‌ها بالا رفته، درآمد حق پخش زیاد شده و اسپانسرها هم بیش از گذشته پول می‌دهند.

لاپورتا در بارسلونا هم اقدامات مشابهی انجام داده. هفته گذشته خبری پخش شد مبنی بر اینکه رئیس این باشگاه اسپانیایی به ژاوی پیغام داده که او و دستیارانش باید همه گوشی‌ها، لپ‌تاپ‌ها و آیپدهایی را که برای آنالیز دریافت کرده‌اند پس بدهند! کل پول این دستگاه‌ها شاید به‌اندازه حقوق چند روز سرمربی سابق تیم نشود. لاپورتا قبلا هم صبحانه و ناهار تیم‌های پایه و سرویس رفت‌وآمد آنها را حذف کرده و به پدران و مادران بازیکنان توصیه کرده بود خودشان فرزندشان را برای تمرین و مسابقه به ورزشگاه بیاورند.

برخی باشگاه‌های بزرگ دیگر به جای این خرده‌کاری‌ها دست به اقدامات دیگری زده‌اند. به‌طور مثال، فلورنتینو پرس که ورزشگاه اختصاصی رئال‌مادرید را هم نوسازی کرده، چند سال است کمتر از گذشته برای خرید بازیکن پول خرج می‌کند. او تازگی‌ها یاد گرفته صبر کند تا قرارداد بازیکنان مورد نظرش به پایان برسد. او امباپه را با همین روش جذب کرد و قصد دارد برای تابستان آینده آلفونسو از بایرن‌مونیخ و آرنولد از لیورپول را هم بگیرد. حقوق‌ و دستمزد بازیکنان هم در این باشگاه معقول و بسیار کمتر از باشگاه‌های انگلیسی یا بارسلونا و بایرن‌مونیخ است. آنچلوتی روی هر بازیکنی دست گذاشته، رئیس باشگاه از خریدن آن سر باز زده است. فصل پیش تیم بدون مهاجم نوک ادامه داد و این فصل بدون مدافع میانی. پرس برای همین تصمیم گرفته در سپتامبر سال آینده با یا بدون حضور باشگاه‌های بزرگ اروپایی پروژه سوپرلیگ را با همکاری بارسلونا راه بیندازد. مشکلات اقتصادی در فوتبال بسیار جدی است و با شرایط فعلی فقط باشگاه‌های نفتی مثل منچسترسیتی و پاری‌سن‌ژرمن یا آنهایی که به شیر ثروت هنگفت سرمایه‌دارانی مثل تاد بولی وصل هستند، توانایی ادامه دارند و سود اصلی به یوفا و فیفا می‌رسد که در حال استثمار بازیکنان و این ورزش هستند. شاید اگر پرس این سیاست‌ها را در پیش نمی‌گرفت، هم‌اکنون دنبال قطع کردن پول چای کارمندان و ناهار بازیکنان بود.

در یک دهه اخیر، ۲۵باشگاه بیشتر از رئال‌مادرید در زمینه خرید بازیکن هزینه کرده‌اند. با این‌حال در ۱۰سال اخیر، تراز مالی نقل و انتقالات رئال‌مادرید منفی ۲۴۱.۹۵میلیون یورو بوده است و دلیل اصرار پرس به راه‌اندازی سوپرلیگ همین است. منچستریونایتد با تراز مالی منفی ۱۳۵۲.۸۴میلیون یورو ولخرج‌ترین باشگاه یک دهه اخیر است و حالا رتکلیف می‌خواهد با حذف ناهار کارکنان یا حقوق فرگوسن این موضوع را جبران کند. پاری‌سن‌ژرمن با ۱۰۵۷.۶۲، چلسی ۱۰۴۴.۰۴، آرسنال ۹۴۲.۹۴و سیتی ۹۰۵.۵۳میلیون یورو در رده‌های بعدی هستند؛ الهلال یازدهم، النصر پانزدهم، الاتحاد هجدهم و الاهلی بیست‌ویکم. باشگاه‌هایی نظیر کریستال پالاس، فولام، برایتون و ولورهمپتون هم در این مدت پرهزینه‌تر از رئال بوده‌اند. رئال برای ساختن ترکیب کنونی خود ۷۲۰میلیون یورو هزینه کرده و ارزش ترکیب بیش از ۱۳۶۰میلیون یورو است.

این خبر را در ارتباط ورزشی دنبال کنید.

منبع همشهری آنلاین

نوشته های مشابه