آخرین اخبار

ال‌کلاسیکو روی ابرها – همشهری آنلاین



به گزارش همشهری‌آنلاین، سه‌شنبه و چهارشنبه گذشته تیم‌های رئال‌مادرید و بارسلونا با اختلاف ۳گل بر دورتموند و بایرن‌مونیخ غلبه کردند و وینیسیوس و رافینیای برزیلی هم بازیکنانی بودند که برای غول‌های اسپانیایی موفق به ثبت هت‌تریک شدند. حالا پس از این بردهای باارزش، رئال و بارسا در لالیگا و ال‌کلاسیکو به هم رسیده‌اند و باید امشب دوئلی تماشایی با هم داشته باشند. بارسا در حال‌حاضر با ۲۷‌امتیاز، صدرنشین لالیگاست و رئال با ۲۴‌امتیاز روی پله دوم جدول ایستاده است.

بارسای هانسی فلیک که فصل جدید لالیگا را با ۳‌پیروزی ۲ بر یک (والنسیا، بیلبائو و وایکانو) آغاز کرد و در پیش‌فصل هم رئال را با همین نتیجه شکست داد، حالا یاد گرفته به حریفان تا جایی که می‌خورند گل بزند. او اصراری به پیروی از فلسفه فوتبال باشگاه و تیکی‌تاکا ندارد اما به آکادمی باشگاه وفادار است. خوشبختی او این است که دی‌یونگ، گاوی، اولمو و فاتی از مصدومیت برگشته‌اند. البته همچنان تراشتگن، کریستنسن، فران تورس و آرائوخو مصدوم هستند.

در آن‌سو کارلو آنچلوتی با بحران مصدومیت روبه‌روست. در همین بازی سه‌شنبه‌شب رودریگو و کورتوا هم به جمع مصدومان تیم اضافه شدند. تیم در ۲ فصل اخیر از بس مصدوم داده، بازیکنان و باشگاه اعتماد خود را به مربی بدنساز تیم یعنی پینتوس از دست داده‌اند. از ابتدای فصل و از ترکیب اصلی رئال، فقط والورده و رودیگر دچار مصدومیت نشده‌اند و بازیکنانی مانند کورتوا و میلیتائو نیز بیش از یک‌بار مصدومیت را تجربه کرده‌اند. رودریگو بین ۱۰روز تا ۲هفته از فوتبال دور خواهد بود و بازی با بارسلونا، والنسیا، میلان و اوساسونا را از دست خواهد داد و کورتوا هم به همین ترتیب. براهیم، کارواخال و آلابا همچنان مصدوم و غایب هستند.

هریک از ۵ مربی آخر بارسلونا (ژاوی، رونالد کومان، کیکه ستین، والورده و لوییس انریکه)، نخستین ال‌کلاسیکوی رسمی و رقابتی خود را باخته‌اند. تاتا مارتینو آخرین نفری است که در نخستین ال‌کلاسیکوی رسمی خود با بارسا برنده از زمین بیرون آمد و در سال۲۰۱۳ با نتیجه ۲ بر یک رئال را شکست داد.

فلیک توانسته دوندگی بارسا را ۲۸‌کیلومتر افزایش دهد. بارسایی‌ها در بازی با بایرن مونیخ ۱۲۴.۵کیلومتر دوندگی داشتند که ۲۸کیلومتر از آن باخت ۸بر ۲معروف بیشتر است. در ترکیب آن تیم لیونل مسی بود که به‌طور میانگین ۶ تا ۷ کیلومتر در هر مسابقه می‌دود. یکی از دلایل این پیشرفت همین بود.

فلیک اصراری به مالکیت توپ ندارد، چون آلمانی است. در ۲۵سال گذشته، این نخستین‌باری بود که بارسلونا در حالی در یک دیدار لیگ قهرمانان به پیروزی رسید که کمتر از ۴۳‌درصد مالکیت توپ را در اختیار داشت.

سرمربی آلمانی میانگین سنی تیم را هم پایین آورده و در حال‌حاضر این تیم با میانگین ۲۴‌سال و ۱۸۵‌روز، جوان‌ترین تیمی است که در یک دیدار لیگ قهرمانان، بایرن‌مونیخ را شکست می‌دهد.

مربی آلمانی موفق شده رافینیا را هم احیا کند؛ شبیه همان کاری که آنچلوتی با وینیسیوس کرد. حالا این دو برزیلی بیش از امباپه و لواندوفسکی برای بازی امشب بوی گل می‌دهند. رافینیا در ۵‌بازی اخیرش در لیگ قهرمانان، ۷گل و یک پاس‌گل داشته. او در ۱۳‌بازی این فصل، ۹گل و ۶پاس‌گل برای بارسا به ثبت رسانده است.

مربی آلمانی ۹تا از ۱۰بازی اول لالیگایی خود را برده و فقط ۴بر ۲به اوساسونا باخته. پیروزی ۵بر صفر هفته گذشته برابر سویا، آنها را به آمار ۳۳‌گل در ۱۰‌بازی لیگ تحت هدایت فلیک رساند. تنها رئال‌مادرید با زیدان در ۱۰‌بازی ابتدایی فصل، بیشتر (۳۴) گل زده بود.

۳بازیکن از ۹‌بازیکنی که در ۵لیگ بزرگ اروپایی این فصل ۱۰‌مشارکت یا بیشتر روی گل داشته‌اند از بارسلونا هستند؛ لواندوفسکی (۱۲گل و ۲‌پاس‌گل)، لمینه یامال (۴‌گل و ۶‌پاس‌گل) و رافینیا (۵گل و ۵پاس‌گل).

تنها ۳بازیکن در ۵لیگ بزرگ اروپا حداقل ۵گل و ۵پاس‌گل در این فصل داشته‌اند که یکی از آنها بارسایی است؛ محمد صلاح (۵‌گل و ۵پاس‌گل برای لیورپول) و کول پالمر (۶‌گل و ۵‌پاس‌گل برای چلسی) و رافینیا.

رئال مادرید با داوری خوسه ماریا سانچس مارتینس ۶۱‌درصد بازی‌ها را می‌برد و بارسا با او ۷۶‌درصد پیروز می‌شود. کانال رئال مادرید کلیپی از اشتباهات او منتشر کرده، با ویدئویی لو رفته از این داور که در آن می‌گوید: «من یک تماس تلفنی از نگریرا دریافت کردم و پس از آن ترفیع من رسمی شد». نگریرا همان کسی است که گفته می‌شد به‌مدت ۱۸‌سال، ۷میلیون یورو از بارسلونا دریافت می‌کرده و در آن مدت نایب‌رئیس کمیته داوران بوده. باشگاه رئال با انتشار این کلیپ روابط را با داور بازی امشب خراب‌تر کرده است.

او تابه‌حال ۶‌بار ال‌کلاسیکو را قضاوت کرده که سهم رئال و بارسا، هر کدام ۳‌برد بوده است.

این داور ۳۵بار برای رئال‌مادرید سوت زده که ۲۳‌برد، ۷‌مساوی، ۵‌شکست برای مادریدی‌ها به ثبت رسیده و در این بازی‌ها ۵۶‌کارت زرد و ۳کارت قرمز هم از جیبش خارج کرده است. او برای بارسلونا ۳۴‌بار قضاوت داشته و برای این تیم خوش‌یمن‌تر بوده؛ ۲۶برد، ۲مساوی و ۶باخت اما ۷۰کارت زرد و یک کارت قرمز به بازیکن ۲کارته.

تفاضل گل بارسلونا مثبت‌۲۳ و تفاضل گل رئال‌مادرید مثبت‌۱۴ است. رئال تنها با پیروزی با اختلاف ۵گل در زمین خودی صدرنشین خواهد شد. چون هنوز فصل به پایان نرسیده، نتایج بازی‌های رودررو فعلا در جدول مورد محاسبه قرار نمی‌گیرد و تفاضل گل تعیین‌کننده است.

اگر رئال نبازد، به رکورد ۴۳‌بازی بدون شکست پیاپی در لالیگا می‌رسد؛ رکوردی که در اختیار همین بارسا با مربیگری والورده و انریکه است. رئال از ۲۵سپتامبر۲۰۲۳ و شکست ۳بریک مقابل اتلتیکومادرید، در لالیگا بازنده نبوده؛ ۳۱‌برد و ۱۱‌تساوی. بارسا بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ بردهای بیشتری داشت؛ ۳۴‌برد و ۹‌مساوی.

مادرید اخیرا یک رکورد عالی در برابر بارسلونا داشته و در هر ۴بازی اخیر خود در تمام رقابت‌ها پیروز شده است. اگر رئالی‌ها امشب هم برنده باشند، برای دومین‌بار در ۵۹‌سال گذشته (بین سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲) این کار را انجام داده‌اند.

آنچلوتی می‌تواند پس از میگل مونیوس بین سال‌های ۱۹۶۲تا ۱۹۶۵ (۷برد) و پپ گواردیولا بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ (۵برد) سومین مربی‌ای باشد که حداقل ۵‌ ال‌کلاسیکوی پیاپی را برده است.

رئال در ورزشگاه برنابئو و در ۴‌بازی از ۵‌دیدار اخیر خود با بارسا پیروز شده (یک ‌شکست) و ۲بازی آخر را برده. رئالی‌ها از زمان ۴برد متوالی بین سال‌های ۱۹۸۸ و ۱۹۹۱ هرگز در ۳ ال‌کلاسیکوی خانگی برنده نبوده‌اند؛ دوره‌ای که در آن ۳بار از ۴دوره، قهرمان لالیگا شدند.

۲گل رئال به دورتموند توسط واسکس و رودیگر زده شد. حالا ۱۹.۴درصد از گل‌های فصل رئال توسط مدافعان ثبت شده است.

وینیسیوس که احتمالا بعد از این بازی توپ طلای اروپا را می‌برد، در ال‌کلاسیکوهای اخیر هم خوش درخشیده. وینی جونیور در ۴‌بازی اخیر خود در ال‌کلاسیکو در تمامی رقابت‌ها روی ۷‌گل تأثیر داشته؛ ۵‌گل و ۲پاس‌گل. او در ۱۷‌بازی مقابل بارسلونا، ۷گل به ثمر رسانده و بارسا پس از والنسیا (۸) دومین حریف محبوب این بازیکن محسوب می‌شود. او در ۳۵‌بازی لیگ قهرمانان ۲۰گل و ۱۵‌پاس‌گل دارد.

آمار کیلیان امباپه مقابل بارسلونا بد نیست؛ ۴‌مسابقه، ۶‌گل و یک‌هت‌تریک.

این خبر را در ارتباط ورزشی دنبال کنید.

منبع همشهری آنلاین

نوشته های مشابه