آخرین اخبار

برگزاری نشست پر بحث درباره موزه‌ها/ تعطیلی جشن‌های هفته گردشگری


خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در این هفته که همزمان با هفته گردشگری بود؛ ۶ پروژه گردشگری به صورت نمادین افتتاح شد. در هفته گردشگری در مجموع ۱۶۸ پروژه از انواع مصادیق گردشگری با مجموع حجم سرمایه گذاری بیش از ده هزار میلیارد تومان افتتاح شد.

برگزاری نشست پر بحث درباره موزه‌ها/ تعطیلی جشن‌های هفته گردشگری

سفره خانه سنتی در استان آذربایجان غربی، رستوران سنتی در بوشهر، هتل سنتی در تهران، اقامتگاه سنتی در فارس، هتل در گیلان، مجتمع گردشگری در یزد و…، از جمله این پروژه‌ها بود.

با افتتاح این پروژه‌ها در مجموع حدود ۷۱۲ هزار متر مربع به فضاهای موجود گردشگری اضافه و برای تعداد ۲۲۷۶ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد خواهد کرد.

تعداد ۱۶۵۱ اتاق به همراه ۴۴۵۵ تخت نیز به ظرفیت اقامتی موجود اضافه خواهد شد. این پروژه‌ها شامل ۲۹ باب هتل و هتل آپارتمان ۷۰ باب اقامتگاه بوم گردی و سنتی و ۶۹ مورد از سایر عناوین تأسیسات گردشگری است.

در حال حاضر تعداد ۲۷۰۰ پروژه انواع مصادیق تأسیسات گردشگری با مجموع حجم سرمایه گذاری حدود ۵۷۰ هزار میلیارد تومان در سطح کشور در دست احداث است که ظرفیت اقامتی این پروژه‌ها شامل تعداد بیش از ۱۰۶ هزار اتاق و اشتغال زایی بیش از ۱۰۱ هزار نفر به صورت مستقیم است.

مشکل واگذاری زمین‌های گردشگری به سرمایه گذاران حل شد

در حاشیه افتتاح پروژه‌های گردشگری؛ علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور بیان کرد: نوع نگاه مدیریتی وزارتخانه و وزیر به حوزه گردشگری استفاده از ظرفیت تمامی دستگاه‌های دولتی برای حمایت از سرمایه‌گذاری و تشویق سرمایه‌گذاران برای ورود به حوزه گردشگری است.

وی به اولویت‌بندی دستگاه‌های مرتبط با حمایت از سرمایه‌گذاری اشاره کرد و افزود: وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حال برگزاری جلسه با مسئولان و دستگاه‌های مرتبط به‌منظور رفع چالش‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری است.

شالبافیان با اشاره به مشکلات بین دستگاهی ادامه داد: قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت برای واگذاری زمین‌های گردشگری ابلاغ شده بود اما شیوه واگذاری مبهم بود و بخش خصوصی امکان استفاده از این فرصت را نداشت. با پیگیری‌های صورت گرفته چهار ماه قبل تفاهمنامه‌ای امضا شد و هفته قبل موافقت اصولی اولین پروژه با محوریت واگذاری زمین از این محل در استان کرمان صادر شد.

وی نحوه تعیین پیشرفت فیزیکی طرح‌های گردشگری را یکی از چالش‌های اصلی سرمایه‌گذاران با وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و ادامه داد: خوشبختانه این موضوع نیز با نگاهی که حوزه سرمایه‌گذاری وجود دارد تدوین و ابلاغ شد.

لغو برنامه‌های هفته گردشگری به دلیل شهادت حسن نصرالله

در این هفته در پی شهادت دبیرکل حزب الله لبنان آن دسته از برنامه‌های هفته گردشگری که همراه با جشن بود، حذف شد و تنها برنامه‌هایی برگزار شد و یا تاسیساتی افتتاح شد که جنبه تخصصی داشته یا خالی از برنامه‌های موسیقایی و تفریحی بوده است. در این میان تنها برخی از برنامه‌های تخصصی در حوزه گردشگری برگزار شد.

وجود ۳۰ هتل ۴ و ۵ ستاره در تهران

وجود ۳۰ هتل ۴ و ۵ ستاره در تهران

این هفته مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران گفت: تهران ۳۰ هتل ۴ و ۵ ستاره دارد.

پرهام جانفشان عراقی مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران گفت: وزارت میراث فرهنگی در پروژه هتل سنتی که امروز آن را افتتاح خواهیم کرد؛ هم میراث فرهنگی دارد هم هنرهای سنتی. امروز ۵۰ پروژه بالای ۸۰ درصد داریم که اگر به آنها اعتبار داده شود به زودی افتتاح خواهند شد.

وی گفت: می‌توانیم تا سال دیگر دو هتل ۴ و ۵ ستاره را افتتاح کنیم. پیش از این تهران ۲۰ هتل ۴ و ۵ ستاره داشت ولی الان ۳۰ هتل ۴ و ۵ ستاره دارد. تهران به عنوان پایتخت باید هتل ۵ ستاره زیادی داشته باشد.

فرماندار تهران هم گفت: تهران ۱۳ میلیونی امروز مقصد گردشگری است نگاه هویتی که میراث در همه کارهای خودش به خرج می‌دهد؛ سرانه‌های شهر تهران را تغییر خواهد داد.

کاخ سعدآباد روز دوشنبه تعطیل می‌شود

کاخ سعدآباد روز دوشنبه تعطیل شد

این بار هم کاخ سعدآباد در روز دوشنبه نهم مهر ماه به دلیل میزبانی از مهمانان ریاست جمهوری تعطیل شد.

مجموعه کاخ سعدآباد به دلیل میزبانی از مهمانان نهاد ریاست جمهوری در روز نهم مهر ماه تعطیل شد و بازدیدکنندگان امکان حضور در این مکان تاریخی و گردشگری را نداشت.

این کاخ یکی از مهمترین کاخ‌های تهران است که بازدید از آن در اولویت‌های گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد. این کاخ هر چند روز یک بار به دلیل میزبانی از مهمانان ریاست جمهوری تعطیل می‌شود.

ایجاد پایگاه جهانی صنایع‌د ستی در ریسباف/ رشد منفی گردشگری اصفهان

ایجاد پایگاه جهانی صنایع‌دستی در ریسباف

در این هفته مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: مجوز ایجاد پایگاه جهانی صنایع دستی در ریسباف از سوی شورای جهانی گردشگری صادر شده است.

امیر کرم‌زاده بیان کرد: گذر کمر زرین نقطه بسیار ارزشمند تاریخی برای مردم شهر اصفهان است درواقع این گذر هویت شهر اصفهان به‌حساب می‌آید و به همین جهت اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان تأکید دارد این گذر تبدیل به سایت موزه شود، منتهی شهرداری اصفهان باید برای این امر طرح بیاورد. اما متأسفانه شهرداری در این زمینه مقداری کند پیش می‌رود.

وی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان برای کاوش گذر کمر زرین قراردادی با پژوهشگاه میراث فرهنگی انعقاد کرده است زیرا تنها بخش وزارت میراث فرهنگی که اجازه کاوش مناطق باستانی دارد پژوهشکده میراث فرهنگی است و حتی اداره کل میراث فرهنگی اجازه کاوش ندارد خوشبختانه کاوش گذر کمرزرین به اتمام رسیده است. و باید شهرداری اصفهان طرحی مناسب برای تبدیل‌شدن این گذر به سایت موزه ارائه دهد.

مرکز تجاری کنار گذرکمرزرین عامل مهم در سایت موزه نشدن این گذر تاکنون

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان تصریح کرد: شهرداری طرحی برای ایجاد سایت موزه ارائه داد منتهی طرح ارائه‌شده دارای ایرادتی بوده که اداره کل میراث فرهنگی به شهرداری مهلت داد تا ایرادات طرح را طی بازه زمانی مشخص رفع کند منتهی مرکز تجاری که در کنار گذر کمرزرین ایجادشده است باعث مشکلاتی در ایجاد سایت موزه شدن این گذر دارد و دادستانی در این حوزه ورود پیدا کرد منتهی مدیریت شهری در خیلی از جاها همچون گذرکمرزرین باید کار انجام دهد یعنی اینکه همه کارها را به عهده میراث بگذارند اشتباه است و گذر کمرزرین یک پروژه مدیریت شهری است.

سند مالکیت کاروانسرای سمنان به نام وزارت میراث فرهنگی صادر شد

سند مالکیت کاروانسرای سمنان به نام وزارت میراث فرهنگی صادر شد

در این هفته اعلام شد که رئیس قوه قضائیه دستور انتقال مالکیت کاروانسرای سمنان به وزارت میراث فرهنگی را صادر کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه در جلسه سفر به استان سمنان با اشاره به موضوع زندان سابق مرکزی سمنان و واگذاری آن به وزارت میراث فرهنگی برای تبدیل به مرکز فرهنگی و کاروانسرا، اظهار کرد: قوه قضائیه به مسئولیت‌های خود در قبال انتقال زندان مرکزی سمنان به خارج از شهر و واگذاری مالکیت مکان این زندان به متولی دولتی مربوطه برای تبدیل به کاروانسرا و مرکز فرهنگی عمل کرد، اما متولیان مربوطه به تعهدات خود عمل نکرده و نتیجتاً مجدداً مالکیت مکان مزبور، به قوه قضائیه واگذار شد؛ در همین راستا به رئیس کل دادگستری استان دستور می‌دهم که در اسرع وقت نسبت به انتقال مالکیت کاروانسرای سمنان (مکان زندان سابق) به وزارت میراث فرهنگی مبادرت ورزد.

روند ارزیابی پایه صادراتی محصولات صنایع‌دستی ادامه دارد

روند ارزیابی پایه صادراتی محصولات صنایع‌دستی ادامه دارد

از حوزه صنایع دستی هم اعلام شد که مدیرکل دفتر بازاریابی و تجاری‌سازی معاونت صنایع‌دستی کشور از تداوم روند ارزیابی پایه صادراتی محصولات صنایع‌دستی خبر داد.

فرزاد اوجانی با بیان اینکه روند ارزیابی پایه صادراتی محصولات صنایع‌دستی ادامه دارد، گفت: در راستای ضرورت احصای آمار دقیق صادرات و در فاز دوم ارزیابی ارزش پایه صادراتی محصولات صنایع‌دستی، تعدادی از محصولات همچون سازهای سنتی و مصنوعات ساخته شده از مس و برنج با همکاری اداره‌کل بازاریابی و تجاری‌سازی، ادارات کل تابعه در استان‌ها و پژوهشکده هنرهای سنتی و با مساعدت دفتر ارزش گمرک جمهوری اسلامی ایران مورد ارزیابی قرار گرفت.

مدیرکل دفتر بازاریابی و تجاری‌سازی معاونت صنایع‌دستی کشور با بیان اینکه ارزش پایه ۱۷ محصول در بخش ارزش کالای صادراتی سامانه گمرک درج شده است، تصریح کرد: این فرآیند در فاز نخست با ارزش پایه ۳۷ محصول آغاز و مشمول اقلامی همچون انواع گلیم، نساجی سنتی، مصنوعات چرم و محصولات چوبی تعیین شده بود.

وی یادآور شد: قبلاً از بازنگری ارزش پایه صادراتی محصولات صنایع‌دستی خبر دادیم و گفتیم که در راستای ضرورت احصای آمار دقیق صادرات اقلام، پس از حدود یک دهه، ارزش پایه صادراتی محصولات صنایع‌دستی مورد ارزیابی مجدد قرار گرفت.

اتمام حجت با نهادهای عمومی و دولتی درباره ثبت آثارموزه‌ای در«جام»

اتمام حجت با نهادهای عمومی و دولتی درباره ثبت آثارموزه‌ای در «جام»

در روزهای پایانی این هفته؛ اداره کل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی در نشستی با نمایندگان موزه‌های دستگاه‌های دولتی و عمومی اتمام حجت کرد که در صورت عدم ثبت اطلاعات آثار در سامانه جام، گزارش ترک فعل داده می‌شود.

اداره کل موزه‌های کشور در نشستی با نمایندگان و رؤسای موزه‌های نهادهای دولتی و عمومی که امروز در موزه هنرهای معاصر برگزار شد چند دستورکار را برای بررسی مطرح کرد که یکی از آنها درباره ثبت اطلاعات آثار موزه‌ای این دستگاه‌ها در سامانه جام بود این بحث چالش برانگیز، ارائه گزارش درباره موضوعات دیگر نشست را به زمان دیگری موکول کرد.

در واقع وزارت میراث فرهنگی به عنوان متولی موزه‌ها در کشور موظف است تا در سامانه جامع اموال فرهنگی تاریخی «جام» اشیای موزه‌ای در اختیار موزه‌های تحت پوشش خود و سایر دستگاه‌ها را ثبت کند در این راستا دستگاه‌هایی که موزه در اختیار دارند نیز باید اطلاعات آثار فرهنگی تاریخی و هنری خود را در این سامانه ثبت کنند. اما آن طور که در این نشست مطرح شد، خیلی از دستگاه‌ها درباره این موضوع کم کاری می‌کنند از طرفی وزارت میراث فرهنگی از سوی نهادهای قضائی موظف است تا گزارشی را درباره روند ثبت اموال در سامانه جام و عملکرد دستگاه‌های دولتی و عمومی در این راستا ارائه کند تا اگر دستگاهی ترک فعل کرده، با آن برخورد شود.

به همین دلیل نشست شورای هماهنگی امور موزه‌ها با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی دولتی و نهادهای عمومی برگزار شد و هر کدام گزارشی ارائه کردند. در این نشست هادی میرزایی مدیرکل امور موزه‌های کشور گفت: ثبت اطلاعات آثار موزه‌ای به معنای ضبط آثار نهادهای دیگر در وزارت میراث فرهنگی نیست ما نیازی به آنها نداریم بلکه وزارت میراث فرهنگی آنقدر اثر دارد که به دنبال جا برای نمایش آنهاست. در واقع ما طبق قانون باید بتوانیم برای آثار دستگاه‌های دیگر شناسنامه‌ای داشته باشیم تا اگر اتفاقی برای آنها افتاد، بدانیم چه چیزی داشته‌ایم و مانند برخی از کشورها از جمله عراق نباشیم که شیء از موزه به غارت می‌رود و هیچ اطلاعاتی از آن وجود ندارد.

برگزاری نشست پر بحث درباره موزه‌ها/ تعطیلی جشن‌های هفته گردشگری

معرفی دستگاه‌هایی که ترک فعل کرده‌اند

میرزایی با تاکید بر اینکه به ما تکلیف شده تا آرشیو ملی برای آثار موزه‌ها داشته باشیم گفت: با توجه به مکاتبات سال‌های اخیر و بر اساس اطلاعات سامانه جام، تا کنون تنها ۲۲ موزه از سطح کشور که تحت نظر سایر نهادها هستند نسبت به ثبت اطلاعات اموال تاریخی و فرهنگی خودشان اقدام کرده‌اند. سکاندار آن هم موزه هنرهای معاصر است که اطلاعات سه هزار و ۹۴۹ اثر را وارد سامانه جام کرده است. پس از آن موزه ورزش با ثبت ۱۹۵۷ قلم شیء و موزه بنیاد ایران شناسی شعبه بوشهر با ۳۲۳ قلم شیء در رتبه دوم و سوم قرار دارند. بسیاری از موزه‌ها هم هنوز اقدامی در این جهت نکرده‌اند که مصداق بارز ترک فعل آن دستگاه در ارائه اطلاعات آثار فرهنگی تاریخی و ثبت آن در سامانه جام است.

وی با بیان اینکه قوه قضائیه از ما خواسته دستگاه‌هایی که ترک فعل کرده‌اند را معرفی کنند ولی تا به حال این کار را انجام نداده‌ایم گفت: ما تا کنون صبر کرده‌ایم و پاسخ نهادهای نظارتی را این طور داده‌ایم که شاید هنوز این مسئله برای موزه داران دستگاه‌های دیگر تبیین نشده است و ما در حال ارائه این اطلاعات هستیم تا آنها هر چه زودتر آثارشان را در جام ثبت کنند اما این جلسه در واقع اتمام حجت ما با موزه‌های دستگاه‌های دیگر است. چرا که تا کنون نامه‌ها و ابلاغیه‌های زیادی از موزه‌ها شده و به کرات از آنها خواسته‌ایم که در این زمینه اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه آثار موزه‌ای فراتر از ارزش مادی که دارند برای ما مهم هستند گفت: شاید برای یک برگ از شاهنامه صدها هزار دلار هزینه شود. به ما می‌گویند مگر این برگ چقدر ارزش مادی دارد در حالی که اصلاً ارزش مادی آن اثر مهم نیست بلکه با پیگیری برای استرداد همان یک برگه، از یک فرایند جلوگیری خواهد شد. زمانی که اطلاعات اموال، در سامانه ثبت شود می‌توانیم آثارمان را هر کجای دنیا که باشد پیگیری کنیم. الان کشوری مانند افغانستان نمی‌داند آثار برخی گنجینه‌هایش کجاست چون هیچ اطلاعاتی از آنها نداشته و ثبت نکرده است.

برگزاری شورای راهبردی وزارت میراث‌فرهنگی

در این هفته سیدرضا صالحی‌امیری وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در اولین جلسه شواری راهبردی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که با حضور جمعی از پیشکسوتان، صاحب‌نظران و نخبگان این سه حوزه، در محل سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی برگزار شد، اظهار کرد: ما نیازمند گفتمان‌سازی جدید هستیم. در درجه اول باید بدانیم گفتمان چیست و برای آن برنامه داشته باشیم. امیدوارم شورای راهبردی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که امروز اولین جلسه آن را برگزار می‌کنیم، بتواند به ایجاد گفتمان‌سازی جدید کمک کند.

وی ادامه داد: در جلسات این شورا قصد داریم موضوعات مختلف را بررسی کنیم. به اعتقاد من دوران فردگرایی به پایان رسیده و مدیریت عقلانی مبتنی بر خرد جمعی مبنای راهبردها و تصمیمات خواهد بود.

صالحی امیری ادامه داد: توسعه و پیشرفت با بهره‌مندی حداکثری از تفکر اندیشه‌ورز و خردگرا امکان‌پذیر است. ما نیازمند تغییر نگاه و تغییر ریل مدیریتی هستیم تا به درک مشترک مفهوم برسیم. در این میان یکی از مهمترین کاربردهای این شورا، خلق ایده‌های نو برای تحول در ساختار و عملکرد سیستم است.

وی در ادامه گفت: در برنامه هفتم اهدافی برای هر سه حوزه مأموریتی این وزارتخانه تصویب شده است که باید عملیاتی شود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: یکی از مسائل این است که ساختار موجود نمی‌تواند مأموریت‌ها و اهداف وزرات را پوشش دهد. برای همین لایحه شرح وظایف این وزارتخانه در مجلس در حال تصویب است و باید درباره این لایحه باهم همفکری و گفت‌وگو کنیم. به طور مثال باید ببینیم نسبت این وزارتخانه با پژوهشگاه چیست؟ باید یک ساختار مطلوب تهیه کنیم و آن را به دولت ارائه دهیم.

این خبر را در ارتباط ورزشی دنبال کنید.

لینک خبر

دیگر رسانه های کشور:

نوشته های مشابه