آخرین اخبار

تاج کنار بکشد تا یک جوان به جای او بیاید / برکناری علی دایی دست من نبود +فیلم


تاج کنار بکشد تا یک جوان به جای او بیاید / برکناری علی دایی دست من نبود +فیلم

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجو، علی کفاشیان رئیس اسبق فدراسیون فوتبال و معاون اسبق وزارت ورزش مهمان برنامه SNN TV بود و با موضوع بررسی مدیریت در فوتبال و ورزش ایران به سوالات ما پاسخ داد.

احسان حدادی در گفتگویی با ما گفته بودند که نسل طلایی دو و میدانی و مدال آوری در این رشته نتیجه مدیریت علی کفاشیان در فدراسیون بود، نظر خودتان چیست؟

من حدودا ۱۷ سال رئیس فدراسیون دوومیدانی بودم و بعد از مدتی دچار ناامیدی شده بودم زیرا که پیشرفتی نداشتیم و چندین سال رکوردها تغییر نکرده و ثابت مانده بود، در نهایت تصمیم گرفتیم با کشورهایی که دوومیدانی قوی دارند ارتباط بگیریم تا سرمربی خارجی با کیفیت اما ارزان به کشور بیاید، زمانی که این مربیان به کشور آمدند تحولات زیادی را در دوومیدانی ایجاد کردند، احسان حدادی که در ۱۶ سالگی قهرمان جهان شد فورا ۳ الی ۴ دعوت نامه از آمریکا برای او آمد و قرار شد تمام هزینه‌هایش را بدهند و در آمریکا درس بخواند اما حدادی قبول نکرد و گفت می‌خواهم در ایران بمانم و ماند تا قهرمانی المپیک رفت.

چاه فوتبال 

من رشته تحصیلی‌ام اقتصاد بود و در بانک مرکزی کار می‌کردم ، فقط قهرمان دوومیدانی بودم، زمانی که آقای مهرعلیزاده آمدند خواستند که در وزارت ورزش معاون ایشون شوم و با اسرار پذیرفتم و به مدت ۵ سال معاون وزارت ورزش شدم ، چندماه که مانده بود کارم تمام شود علاقه داشتم مجددا به کار بانکی برگردم اما آقای محمد علی‌آبادی من را برای رشته فوتبال خواستند، فوتبال هم آن سال تعلیق شده بود و من هم قبل از آن در فوتبال نبودم و ارتباطی خوبی نداشتم با این رشته چون که همیشه حق ما را در دوومیدانی می‌خورد. 

آقای علی‌آبادی گفتند شما بیا و زمان انتخابات بکش کنار و من خودم این جایگاه را قبول می‌کنم، دو روز قبل از مجمع، AFC اعلام کرد که ایشون صلاحیت کاندید شدن را ندارد و اگر هم این انتخاب را برهم می‌زدیم مجددا فوتبال تعلیق می‌شد، در نهایت بنده انتخاب شدم و حتی اعضای هیئت رئیسه را هم نمی‌شناختم.

در آن دوره اصلی‌ترین کاری که باید می‌کردم انتخاب سرمربی بود، در زمان مقدماتی جام جهانی بودیم که سرمربی تیم هم رفته بود و ماجراهای زیادی برای انتخابی سرمربی داشتیم در نهایت آقای علی‌آبادی آمدند و علی دایی را سرمربی تیم ملی کردند.

برکناری علی دایی

میشه گفت برکناری علی دایی دست من نبود، این مسائل در هیئت رئیسه مطرح می‌شد و در همان زمان اعلام کردم که علی دایی یکی از بهترین فوتبالیست‌های مملکت ما بوده و الان رو به رشد است و اما برای برکناری ایشون بنده مخالف بودم چون که با یک باخت مقابل عربستان نمی‌شود سرمربی برکنار کرد.

گفته می‌شد که دلیل برکناری دایی از تیم ملی دستور رئیس جمهور بود، که می‌گفتند آقای احمدی‌نژاد می‌خواستند بین دو نیمه وارد رختکن شوند که این اتفاق نیفتاد، رئیس جمهور هم فوتبالی بود و متوجه این بود که نباید بین دو نیمه وارد رختکن شود اما اینکه بعد یا قبل از بازی می‌خواستند وارد رختکن شوند من در جریان نبودم.

من حتی بعد از بازی با عربستان با ایشون صحبت کردم و گفتم بازی برد و باخت دارد اما آقای علی‌آبادی ایشون را عوض کردند.

سپس بعد از علی دایی به سراغ افشین قطبی برای مربی‌گری رفتیم، که نوانست تیم را به جام جهانی ببرد اما تا جام ملت‌ها او را نگه داشتیم تا برای جام جهانی ۲۰۱۴ به سراغ کارلوس کیروش رفتیم.

ماجرای انتخاب کیر‌وش

با رئیس فدراسیون پرتغال صحبت کردم و کارلوس کیروش را پیشنهاد دادند، مربی‌ای که هدایت تیم ملی پرتغال و رئال مادرید را در کارنامه خود داشت. 

 با رئیس فدراسیون پرتغال صحبت کردم و پرسیدم که چرا کیروش را کنار گذاشتید، در پاسخ به من گفت که کیروش از نظر فنی خوب است اما از نظر اخلاقی خیر، سرانجام پذیرفتیم که اخلاق تند را تحمل کنیم تا دانش فنی‌ او کمک تیم ملی کند. 

زمانی که خواستیم سرمربی را انتخاب کنیم به این نتیجه رسیدیم که مردم باید راضی باشند و از انتخاب کیروش همه مردم خوشحال هستند، در نهایت برای همکاری  قبول کردیم.

یکی از کارهایی که هم در دوومیدانی و هم در فوتبال کردم این بود که درصدی از بودجه‌ها را فقط برای ساخت و ساز قرار دادم و در فوتبال هرچی که از جام جهانی گیرمان آمد ۲۰ درصد را برای ساخت آکادمی گذاشتیم  و در نهایت هتل و سالن بدنسازی و… ساختیم که کیروش هم خیلی خوشش آمد و گفت من در همینجا می‌مانم.

مفقود شدن لباس‌های ورزشی کیروش 

یکبار یک شوخی با کیروش انجام دادم که با من قهر کرد، به او پیام داده بودم i miss you  و خانم کیروش این پیام را دیده بود و با گوشی کارلوس تماس گرفت، من فکر کردم کیروش با من آشتی کرده و تماس گرفته اما تلفن را برداشتم و دیدم که همسر او است و عذرخواهی کردم گفتم من کفاشیان هستم که پیام دادم تا خیال همسرش راحت شود.

در بعضی موارد هم واقعا اعصاب ما را خورد می‌کرد و اسرار به انجام کاری داشت مانند برپایی اردو در خارج از کشور.

کیروش دستیارانش را هوشمندانه انتخاب می‌کرد تا تابع خودش باشند و در سطح مربیگری تیم ملی نباشند.

جایگاه ما در آسیا همیشه چهارم پنجم بود اما کیروش که آمد جایگاه ایران ۶ سال اول بود و بازیکنان هم قبولش داشتند چون کیروش آن‌ها را کشف کرده بود و خیلی برای مسائل مختلف تند اخلاقی می‌کرد.

 

ماجرای محرومیت ۵ ساله از فوتبال

زمانی که نائب رئیس شدم حمایتی از طرف فدراسیون نبود، شاید علاقه‌ای به حضور من نداشتند و برای پرونده‌ای که به من مربوط نبود ۵ سال محروم شدم و بعد محرومیتم از بین رفت، این اتفاقات باعث شد از فوتبال زده شوم،  اما همین محرومیت باعث شد قرارداد ویلموتس را امضا نکنم اما بقیه‌ی اعضای هیئت رئیسه این قرارداد را خواندند و دانسته امضا کردند. 

پس از اتفاقات بازی تراکتور و سپاهان قرار شد مهدی تاج برکنار شود اما من محکم کنار او ایستادم و نگذاشتم برکنار شود.

وزیر ورزش در جلسه دیدار روسای فدراسیون‌ها با وزیر در حضور من و تاج تاکید داشت که تاج باید عوض شود، مهدی تاج دستش پس از شیندن این خبر لرزش گرفته بود که من مقابله و مخالفت کردم، وزیر ورزش می‌خواست تغییراتی را ایجاد کند و نفرات خود را در راس کار بگذارد در نهایت مجلس ما را خواست و من آقای تاج را با خود بردم، آقای گودرزی وزیر ورزش وقت می‌گفت که این‌ها مستقل شده‌اند و با ما  هماهنگ نمی‌کنند و ارتباط با خارجی‌ها دارند، وزیر ورزش به ما گفت باقی فدراسیون‌ها می‌خواهند آبدارچی خودشان را عوض کنند هم با من هماهنگ می‌کنند که به او گفتم من اجازه نمی‌دهم همچین کاری بکنی، ایشون کم کم شروع کردند و بودجه ما را ندادند و بچه‌های مارا به استادیوم راه نمی‌داند. ایشون تا توانست جلوی پای فوتبال سنگ انداختن.

سرانجام زمانی که قرار بود دور سوم انتخابات انجام شود، دوستان به من  پیشنهاد دادند اما من نپذیرفتم چون که این اختلافات به فوتبال کشور ضربه می‌زد اما بازهم با رفتن من ایشون نتوانست کسی را که می‌خواست بیاورد اما نائب رئیس اول ما را مجبور به استعفا کردند. دیگر رفتارهای این آقا تنش‌زا شده بود و من دیدم دیگر بودن من فایده ندارد و کنار کشیدم.

تصمیمات کلیدی در دوومیدانی را چه کسی می‌گیرد؟ 

به هیچ عنوان در کارهای احسان حدادی دخالت نمی‌کنم اما به عنوان مشاوره و کمک کردن تمام اطلاعاتم را در اختیارش می‌گذارم تا به ورزش کمک کنم، سنی از من گذشته و شیوه مدیریت من با احسان حدادی متفاوت است اما اگر سوالی داشته باشد کمکش می‌کنم.

انقلاب ساختاری که علیرضا دبیر در کشتی ایجاد کرد، احسان حدادی در دوومیدانی  اجرا می‌کند؟

دوومیدانی خیلی با کشتی تفاوت دارد، همین الان در فدراسیون کشتی بروی از قبل چند مدال قطعی است اما دوومیدانی خیلی سخت است البته حدادی چون خودش قهرمان بوده ایده‌های خیلی خوبی دارد و می‌داند که چطور باید یک قهرمان درست شود.

تاج کنار برود و یک جوان‌تر جای او بیاید

من خودم نگاه کردم دیدم که بودن من به ضرر فوتبال است و کنار کشیدم اما تا به حال این روحیه را در آقای تاج ندیدم و دوست دارد باشد و کار را جلو ببرد.

به هیچ وجه دلم برای فوتبال تنگ نشده است و فکر می‌کنم اگر من هم همچنان در فوتبال بودم این مشکلات باز پیش می‌آمد چون خیلی از این اتفاقات دست فدراسیون نیست. 

بر این معتقدم که حاکمیت باید نگاه ویژ‌ه‌ای به فوتبال بکند چون که مردم به این رشته علاقه زیادی‌ دارند، و باید کسی را راس کار بیاورد که هم از نظر سیاسی و اقتصادی فرد توانمندی باشد.

حاکمیت باید دیدی قوی‌تری به فوتبال داشته باشد

برای مهدی تاج هم همین اتفاق در حال رخ دادن است و حمایتی از بالاتر صورت نمی‌گیرد، فوتبال با باقی رشته‌ها تفاوت دارد و باید به این رشته رسیدگی شود.

دولت هرچقدر خرج کند نمی‌تواند خوشحالی که فوتبال برای ملت میاورد را ایجاد کند، دولت باید یک تفکراتی را در فوتبال بیاورد که بخش خصوصی را فعال کند.

انتهای پیام/

این خبر را در ارتباط ورزشی دنبال کنید.

منبع دانشجو

نوشته های مشابه