اخبار لحظه ای

حذف و به حداقل‌رساندن مداخلات انسانی مهمترین مزیت سامانه ارجاع هوشمند به کارشناس



حجت الاسلام و المسلمین محمدصادق اکبری، امروز(۶ آبان) در مراسم بزرگداشت روز کارشناسان در دادگستری سمنان با محکوم کردن تجاوز مذبوحانه و بزدلانه رژیم غاصب به برخی از مناطق کشور افزود: جمهوری اسلامی ایران حامی و پشتیبان مردم مظلوم فلسطین، غزه و لبنان است و در قبال این حمایت انسان دوستانه و مطابق با قوانین جوامع جهانی بدنبال تنش زایی در منطقه و جنگ افروزی نیست ولیکن در دفاع از منافع و تمامیّت ارضی خود حد و مرزی نمی‌شناسد و در برابر تعرض و جولان آشکار و مغایر با قوانین بین المللی رژیم جعلی و نامشروع صهیونیستی به خاک کشور به موقع پاسخ خواهد داد.

وی با تبریک روز کارشناسان رسمی دادگستری، گفت: دستگاه عدلیه اجزا و ارکانی دارد که بایستی در تمامی مراحل رسیدگی باهم کار و حرکت کنند و این پیوستگی باید ثمر بخش باشد تا موجب توسعه دادرسی عادلانه در جامعه را بوجود آورد.

رئیس کل دادگستری استان سمنان تصریح کرد: یکی از ارکان مهم دادرسی عادلانه، اظهار نظرهای حرفه‌ای کارشناسان است و تا حدی این اظهار نظرهای فنی، تخصصی و هوشمندانه دارای اهمیت است که در سند بروز رسانی شده تحول و تعالی قضایی ابلاغی امسال ، موضوع ساماندهی و ایجاد ساز و کاری برای کاهش برخی از خطاها در نظرات کارشناسی به سمت استاندارد سازی این مهم هدف‌گذاری شده است.

وی، در ادامه جایگاه قاضی و قضاوت را مهم و خطیر دانست و تاکید کرد: دادرسی عادلانه باید متقن باشد و در این مسیر باید موازین شرعی و قانونی را به خوبی شناسایی و رعایت کرد.

وی ادامه داد: بهره‌گیری از نظرات حرفه ای کارشناسان در برخی از موضوعات، عامل موثری در تحقق دادرسی عادلانه به منظور جلوگیری از تضییع حقوق اصحاب پرونده محسوب می شود.

حجت الاسلام و المسلمین اکبری ادامه داد: کارشناسان بایستی دائماً خود را به ابزار بروز علمی، فنی، تخصصی و شناخت از قوانین مجهز کنند تا مسئولیت قانونی خود در ارائه نظرات کارشناسی در پرونده های قضایی را به خوبی ایفا کرده باشند.

رئیس کل دادگستری استان سمنان افزود: در عصر حاضر که جوامع بشری به سَمت استفاده حداکثری از فناوری‌های نوین الکترونیکی در حرکت هستند و از مزایای ارزشمند آن برخوردار می شوند. دستگاه عدلیه نیز با ایجاد سامانه «ارجاع هوشمند به کارشناس» بدنبال ساز و کاری اَمن برای توسعه این دامنه در جهت خدمت رسانی به مردم و البته پیشگیری و کاهش مخاطرات احتمالی است.  

حجت‌الاسلام والمسلمین اکبری خاطرنشان کرد: یکی از مزایای سامانه ارجاع هوشمند به کارشناس، حذف مداخلات انسانی است و کارشناسان هم باید نظریه‌های خود را به درستی و به موقع به مراجع قضایی ارائه دهند تا علاوه بر اینکه از بروز اطاله دادرسی خودداری شده موجبات تشتت نظرات کارشناسی در پرونده های قضایی هم کاهش یابد.
انتهای پیام

این خبر را در ارتباط ورزشی دنبال کنید.

منبع ایسنا

نوشته های مشابه