اخبار لحظه ای

خاورمیانه در تعلیق!



ارتباط ورزشی:ارتباط ورزشی:به گزارش ایسنا، تقریباً یک سال از آغاز جنگ بین رژیم صهیوینستی و حماس می‌گذرد و این جنگ درحال گسترش. منطقه خاورمیانه که رتبه نخست رشد گردشگری را پس از همه‌گیری کرونا ثبت کرده حالا با شرایطی مواجه شده است که می‌تواند تأثیرات بسیار منفی بر صنعت گردشگری این منطقه داشته باشد.

سرزمین‌ها اشغالی

از ژانویه تا ژوئن سال جاری میلادی حدود ۵۰۰ هزار گردشگر به سرزمین‌های اِشغال‌شده سفر کرده‌اند که در مقایسه با حدود دو میلیون گردشگر در همین زمان در سال گذشته، کاهش قابل توجهی دارد. طبق گزارش منتشر شده توسط انجمن هتلداری این منطقه (IHA)، در ژوئیه حدود ۱۰ درصد از هتل‌ها در این اراضی با خطر ورشکستگی مالی قریب‌الوقوع به دلیل کاهش شدید نرخ اِشغال مواجه هستند.

در سال ۲۰۲۲، سرزمین‌های اِشغالی ۲.۷ میلیون گردشگر با ۴ میلیارد دلار هزینه‌کرد را جذب کرده بودند و این منطقه در سال ۲۰۲۳ در مسیر ثبت یک رکوردشکنی بود.

مصر

وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا توصیه سفر خود را برای مصر در سطح سه قرار داده است، به این معنی که مسافران باید درباره سفر به این کشور تجدید نظر کنند. بالاترین سطح چهار است که به معنای «منع سفر» است.

با این حال، مقامات گردشگری در مصر به تقاضای مداوم برای سفر به این کشور اشاره کرده‌اند و معاون وزیر گردشگری مصر در نمایشگاه گردشگری دبی که در ماه می برگزار شد نیز گفته است: «مصر با وجود مسائل ژئوپولیتیکی شاهد افزایش تقاضای گردشگری بوده که هرچند نشان می‌دهد امنیت مهم است، اما نشان‌دهنده آگاهی مسافران و حرفه‌ای‌های گردشگری درباره نقش مصر در این بحران است.»

مصر در نیمه نخست سال ۲۰۲۴ تقریباً ۷.۱ میلیون گردشگر جذب کرده است که با مدت زمان مشابه سال ۲۰۲۳ هم‌تراز است.

احمد عیسی، وزیر گردشگری مصر در ماه می به اسکای نیوز عربی گفته بود که این وزارتخانه پیش‌بینی‌های خود را تنظیم کرده و اکنون انتظار دارد بین ۱۵.۵ تا ۱۶.۵ میلیون گردشگر داشته باشد که نسبت به هدف اولیه ۱۸ میلیون کاهش یافته است. مصر در سال ۲۰۲۳ از ثبت رکورد ۱۴.۹ میلیون بازدیدکننده خبر داده بود.

اردن

تعداد گردشگران واردشده به اردن در هشت ماه اول سال جاری میلای نسبت به سال گذشته ۷ درصد کاهش یافته است. روزنامه تایمز اردن گزارش داده است با استناد به آمار منتشرشده از سوی وزارت گردشگری و آثار باستانی، نرخ اِشغال هتل‌ها در برخی نقاط این کشور در یک سال گذشته به ۳ درصد رسیده است. به‌طور کلی، برای اینکه یک هتل به سود برسد، به ۵۰ درصد اِشغال ظرفیت نیاز دارد.

این وزارتخانه تخمین می‌زند که بین نوامبر ۲۰۲۳ و مارس ۲۰۲۴، ۲۸۷ میلیون دلار در هزینه‌های بالقوه گردشگری نسبت به سال قبل از دست داده است. بخش زیادی از این زیان به غیبت خریداران بین‌المللی مربوط می‌شود.

لبنان

در لبنان، داده‌های گردشگری کمتری موجود است. طبق گزارش وزارت گردشگری این کشور، تعداد گردشگرانی که در چهار ماه اول سال ۲۰۲۴ به لبنان وارد شدند به بیش از ۳۴۰ هزار نفر کاهش یافته که نسبت به ۳۹۵ هزار ورودی در همین دوره در سال ۲۰۲۳، کمتر شده است.

دبی

تنش‌های سریع در منطقه، این هفته بر یکی از بزرگ‌ترین کنفرانس‌های گردشگری دبی، یعنی اجلاس آینده مهمان‌داری سایه انداخت. اما به این بحران طی سه روز برگزاری آن با حضور ۲۰۰ سخنران به‌ندرت اشاره شد. عبدالله بن طوق المری، وزیر اقتصاد امارات گفته است اصلا نگران جنگ نیست. او تاکید کرد: «ما همیشه با مشکلات مواجه بوده‌ایم. این منطقه همیشه دچار درگیری است، اما رهبری امارات این نوع از شفافیت را دارد. ایمنی و امنیت یکی از بالاترین اولویت‌ها در امارات است. بالاترین پروتکل‌های امنیتی امارات چیزی است که ما به آن خوشحالیم و به آن افتخار می‌کنیم. ما همچنین شاهدیم که تعداد گردشگران سال به سال در حال افزایش است.»

امارات همه پروازهای خود را به و از عراق (بصره و بغداد)، ایران و اردن در روزهای دوم و سوم اکتبر لغو کرد. پروازها به بیروت تا ۸ اکتبر به حالت تعلیق درآمده است. تعلیق این پروازها به ایران نیز همچنان ادامه دارد.

 عربستان سعودی

در عربستان سعودی، یکی دیگر از بزرگ‌ترین بازارهای گردشگری منطقه، تعداد گردشگران با وجود یک سال جنگ همچنان به قوت قبل باقی مانده است. عربستان سعودی در شش ماه اول سال ۶۰ میلیون گردشگر بین‌المللی و داخلی را پذیرفته است و گردشگران در این دوره ۳۸.۱ میلیارد دلار هزینه کردند.

 بازیگران اصلی چه می‌گویند؟

سباستین بازین، مدیرعامل گروه هتل‌های فرانسوی اکور نیز در جریان اجلاس آینده‌ مهمان‌داری اعلام کرد که این گروه از هیچ‌یک از مناطق آسیب‌دیده به دلیل جنگ خارج نخواهد شد. او گفت: «ما به مدت ۵۰ سال است فعالیم و هر سال در جایی که اکور فعالیت می‌کند، یک تراژدی داریم. این می‌تواند مربوط به اقلیم، جنگ یا هر چیز دیگری باشد و هیچ‌کاری نمی‌توانم در این باره انجام دهیم. تنها کاری که انجام داده‌ایم و ادامه خواهیم داد این است که هر زمان که یک حادثه تراژدی یا جنگ پیش می‌آید هرگز از آن کشور خارج نمی‌شویم. ما تعداد زیادی نیروی انسانی در میدان داریم و می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که آن‌ها ایمن هستند، به بیمارستان‌ها دسترسی دارند و هتل‌ها باز بمانند. آن‌ها در زمان‌های تراژدی به ما بیشتر نیاز دارند.»

اکور دو هتل در لبنان و چهار هتل در سرزمین‌های اشغالی دارد.

به‌طور مشابه، رقیب اکور یعنی گروه هتل‌های اینترکانتیننتال (IHG) نیز هتل‌های خود را در سرزمین‌های اشغالی و لبنان باز نگه داشته است. هیثم مطر، مدیر کل منطقه‌ای هتل‌های اینترکانتیننتال نیز در این باره گفت: «ما به دقت وضعیت در حال تحول را زیر نظر داریم و امیدواریم که به خصومت‌ها پایان داده شود. ایمنی و امنیت مهمانان و همکاران ما اولویت اصلی ماست و ما تدابیر امنیتی را داخل و اطراف هتل‌هایمان در اسرائیل و لبنان افزایش داده‌ایم. تمامی هتل‌ها همچنان باز و فعال هستند.»

گروه‌های هتلداری هیلتون و ماریوت درباره شرایط کاری خود در بازه زمای کنونی اظهار نظری نداشته‌اند.

واکنش خطوط هوایی

بریتیش ایرویز پیش از این پروازهای رفت و آمد به تل‌آویو را تا ۷ اکتبر لغو کرد و اعلام کرد تیم‌های کارشناسی ما به‌طور مداوم عملیات جهانی ما و مناطق مورد فعالیت را تحت نظر دارند. همچنین بر اساس مقررات و دستورات دولتی، هرگز پروازی را در صورت عدم ایمنی انجام نخواهیم داد.

خطوط هواپیمایی اتحاد (Etihad) متعلق به امارات تأیید کرد که پروازهای خود به تل‌آویو را لغو کرده و پروازهای بیروت را به‌صورت موقت معلق کرده است.

خطوط فلای دبی هم با اعلام اینکه پروازها به ایران، عراق، سرزمین‌های اشغالی و اردن از چهارم اکتبر از سر گرفته شده است، عنوان کرد: «وضعیت را به‌دقت زیر نظر داریم و در صورت نیاز برنامه پروازی خود را تغییر خواهیم داد. فلای دبی در مسیرهای پروازی تصویب‌شده توسط رگولاتور فعالیت می‌کند و ایمنی مسافران و خدمه ما اولویت اصلی ماست.»

هواپیمایی کویت نیز اعلام کرد مسیرهای پروازی برخی از خدمات خود را تنظیم کرده و این باعث تغییر در زمان‌بندی پروازهای برخی مقاصد شده که به دلیل اعمال تدابیر امنیتی لازم و اطمینان از ایمنی مسافران است.

هواپیمایی عربستان هم اعلام کرده است که عملیات پروازی خود به بیروت را معلق کرده است.

امارات در دوم و سوم اکتبر همه پروازها به و از عراق (بصره و بغداد)، ایران و اردن را لغو کرد. پروازها به بیروت تا ۸ اکتبر معلق بود. این شرکت گفت: «پس از بسته شدن فضای هوایی یکم اکتبر، امارات برخی پروازها را لغو کرده و برخی دیگر را تغییر مسیر داده است. ما وضعیت را از نزدیک زیر نظر داریم و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا کمترین اختلال را برای مسافران ایجاد کنیم و به کسانی که تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، کمک کنیم. امارات به مسافرانی که از فرودگاه بین‌المللی دبی استفاده می‌کنند، توصیه کرده است آخرین وضعیت پرواز خود را از وبسایت این خطوط هوایی بررسی کنند.»

شرکت‌های هواپیمایی گروه لوفت‌هانزا دوباره برنامه‌های پروازی خود را به‌دلیل وضعیت کنونی در خاورمیانه تغییر داد و برنامه پروازها به این منطقه را به این ترتیب اعلام کرد: پروازها به تل‌آویو تا ۳۱ اکتبر ۲۰۲۴ معلق خواهد بود. پروازها به بیروت تا ۳۰ نوامبر ۲۰۲۴ معلق خواهد بود. پروازها به تهران تا ۱۴ اکتبر ۲۰۲۴ همچنان لغو خواهد بود.

شرکت لوفت‌هانزا پیش از این نیز تصمیم به توقف پروازها به تهران تا ۲۶ اکتبر به دلایل عملیاتی گرفته بود.

منبع: Skift

انتهای پیام

این خبر را در ارتباط ورزشی دنبال کنید.

منبع ایسنا

نوشته های مشابه