اخبار لحظه ای

صرفه‌جویی ۷۵ هزار میلیارد تومانی با اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان



به گزارش ایسنا، اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان یکی از اقدامات دولت گذشته برای جلوگیری از انحراف آرد و نان یارانه‌ای و رسیدن یارانه دولت به جامعه هدف بود. پیش از اجرای این طرح شکاف قیمتی آرد دولتی و آزاد زمینه‌ساز قاچاق آرد دولتی شده بود و می‌رفت که این موضوع به یک معضل اقتصادی برای کشور تبدیل شود با اجرای این طرح،  این چالش به میزان زیادی مرتفع شده است.

با اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان، در فاز اول کارت‌خوان‌های هوشمند در نانوایی‌های سراسر کشور نصب شد و در فاز دوم، تخصیص سهمیه آرد یارانه‌ای به نانوایان، مبتنی بر عملکرد دوره قبل آنها به‌علاوه درصدی بیشتر صورت گرفت.

با اجرایی شدن طرح هوشمندسازی طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، ۱.۵ میلیون تن آرد یارانه‌ای معادل ۲۷ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی شده است. این ۱.۵ میلیون تن آرد معادل نیاز ۲۰ میلیون نفر در مدت یک سال است و کاهش هزینه‌ای که در دو سال گذشته به واسطه طرح هوشمندسازی در حوزه عرضه نان صورت گرفت ۳ میلیون تن معادل ۵۴ هزار میلیارد تومان بوده و تمامی این صرفه جویی‌ها بدون هیچ گونه شوک قیمتی اتفاق افتاده است.

حالا محمد رسول نظافتی_ مدیر اجرایی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان_ در برنامه میز اقتصاد امشب درباره این طرح اظهار کرد: از سال ۱۳۹۸ بود که مصرف آرد یارانه‌ای در کشور ما مطرح شد. بر اساس داده‌های موجود تا سال ۱۴۰۰ روند ۳ درصدی وجود داشت که عواملی همچون افزایش جمعیت و شاخص‌های اقتصادی دیگر در آن تاثیرگذار بوده‌اند.

وی افزود: از سال ۱۴۰۱ طرح هوشمندسازی یارانه با تدبیر دولت پیاده سازی شد و روند مصرف آرد یارانه‌ای نه تنها از آن ۳ درصد سالانه که روند رشد طبیعی اقلام مصرفی مردم است افزایش پیدا نکرد بلکه کاهش نیز پیدا کرد این رونده از سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نیز به همان میزان تثبیت شد و در سال ۱۴۰۳ نیز برآورد ما این است که این میزان تثبیت شود.

نظافتی در پایان ادامه داد: این طرح موجب شد که دولت برای تامین نان ارزان برای مردم به منابع کمتری نیاز پیدا کند و تا انتهای نیمه اول سال ۱۴۰۳ حدود  ۷۵ هزار میلیارد تومان در بازه زمانی ۳۰ ماهه صرفه‌جویی شده است.

 انتهای پیام

این خبر را در ارتباط ورزشی دنبال کنید.

منبع ایسنا