آخرین اخبار

قطر، سد راه نکونام | السد، نقطه خداحافظی جواد و استقلال



همشهری آنلاین- بعد از شکست یک بر صفر استقلال در دربی تهران، همه منتظر واکنش جواد نکونام و کادر مدیریتی باشگاه استقلال در قبال این شکست بودند. به خصوص هواداران استقلال که در سایه درگیری‌های تمام‌نشدنی نکونام و سمیعی و بقیه، روزهای بسیار سختی را سپری کرده‌اند در انتظار تعیین تکلیف این نفرات هستند تا شاید با رفتن تعدادی از طرف‌های دعوا، بالاخره رنگ ثبات و آرامش را در تیم استقلال ببینند. پیش‌بینی‌های قبل از بازی حاکی از این بود که اگر نکونام بتواند دربی را پیروز شود، فرشید سمیعی و یارانش مجبور به ترک باشگاه خواهند شد تا شاید با مدیریت شهریاری و ثبات و آرامش نکونام روی نیمکت، آبی‌ها بالاخره رنگ روزهای خوب را به چشم ببینند. اما در صورت باختن دربی، شرایط خیلی پیچیده‌تر می‌شد. همه می‌دانستند که در صورت شکست، نکونام بیشتر از همیشه به درهای خروجی باشگاه نردیک می‌شود و فاصله او تا رفتن، فقط یک امضای کوچک خواهد بود که یا مدیران زیر نامه برکناری او می‌زنند و یا خود جواد زیر نامه استعفایش این امضا را خواهد نشاند. البته مشخص بود که در صورت شکست استقلال، حتی رفتن نکونام هم به معنای ماندن جناح مخالف او نیست و آقای مدیرعامل هم با توجه به عملکرد ضعیف و اشتباهات اخیرش ممکن است به سمت درهای خروجی هدایت شود.

حمایت روی سکو، خداحافظی در رختکن

بلافاصله بعد از پایان دربی، مدیرعامل و رییس هیات‌مدیره استقلال همان جا در کنار زمین اراک مورد سوال قرار گرفتند و البته سیاست‌شان در آن لحظه اعلام حمایت از سرمربی تیم بود. شهریاری در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن اشاره به اینکه مدیران استقلال به حاشیه‌های فضای مجازی توجه نمی‌کنند، گفت: «تیم ما خیلی خوب بازی کرد و توپ را به تیرک هم کوبید و می‌توانستیم برنده شویم، فوتبال است دیگر!» و سپس ادامه داد: «صد درصد از کادر فنی حمایت می‌کنیم، خیلی هم خوب دارند زحمت می‌کشند. ان‌شاءالله بازی برگشتی هم هست و پرسپولیس را با همین کادر فنی در بازی برگشت می‌بینیم، خواهید دید چه استقلالی خواهد بود.» فرشید سمیعی، مدیرعامل استقلال که در کنار شهریاری نشسته بود نیز صحبت‌های او را تایید کرد، اگرچه اختلافاتش با نکونام را هم انکار نکرد: «ممکن است اختلاف‌نظر داشته باشیم اما دلیلی ندارد حمایت نکنیم. نکونام سرمربی استقلال است. با وجود اینکه همه جا اختلاف نظر هست، مهم همسو بودن همگی است. هم نکونام خیلی زحمت کشید و هم باشگاه در حد توانش سعی کرد تیم خوبی تدارک ببیند.» اینها صحبت‌های اولیه بعد از شکست تلخ استقلال در دربی بود. صحبت‌هایی که مبنای آنها حمایت همه‌جانبه از جواد نکونام بود. اما درست در همان لحظاتی که سمیعی و شهریاری در کنار زمین مشغول این صحبت‌ها بودند، جواد نکونام داخل رختکن استقلال در حال خداحافظی با بازیکن‌هایش بود.

نکونام: قهرمان شدم ولی باید بروم

نکونام در کنفرانس مطبوعاتی بعد از بازی حضور نیافت و با هیچ رسانه‌ای هم صحبت نکرد. او ساعت‌های سخت و سنگین بعد از شکست را بدون هیچ اظهارنظری گذراند و واکنش و تصمیم‌گیری را به روز پنجشنبه موکول کرد. روزی که جمعی از هواداران استقلال بعد از شعارهای انتقادی در ورزشگاه، این بار مقابل باشگاه تجمع کرده و خواهان برکناری نکونام بودند. سرمربی ۴۴ساله استقلال در پنجمین روز پاییز که یکی از سخت‌ترین روزهای دوران فوتبالش محسوب می‌شود، بالاخره تصمیم مهم را گرفت و استعفای کتبی‌اش را تقدیم هیات‌مدیره باشگاه کرد. جواد همزمان نامه‌ای را از طریق رسانه‌ها منتشر کرد و دلایل و احساسات خود را شرح داد. او از تعصب بالایش به استقلال حتی در زمان بازی در پاس و اوساسونا گفت و زدن گل قهرمانی استقلال در لیگ دوازدهم را به همه یادآوری کرد. سپس با تکیه بر عذرخواهی معروف رئیس فدراسیون، یک بار دیگر متذکر شد که تیم او قهرمان واقعی فصل گذشته بوده است: «پارسال هم تا لحظه آخر جنگیدم و با همه ناملایمات و دشمنی‌هایی که بود تلاش کردم و تیم را با ٦٧امتیاز قهرمان کردم. از این جهت می‌گویم قهرمان که تمام سیستم فوتبال از جمله رئیس فدراسیون فوتبال به این موضوع اذعان کردند که گل حریف آفساید بود و این حق استقلال بود که قهرمان شود و از ما عذرخواهی کردند.» و در ادامه با اشاره به اینکه امسال بعد از همان اولین باخت، دشمنان از داخل خود باشگاه دست‌به‌کار شدند و تمرکز تیم موفق او را به هم ریخته‌اند، نکونام نوشته است: «می‌خواهم بروم، چون به‌خاطر دشمنی با من می‌خواهند استقلال را از بین ببرند، به خاطر استقلال و هوادار استقلال می‌روم تا این تیم بیشتر از اینها لطمه نخورد. من وظیفه خود می‌دانم به‌خاطر کسب نتایج اخیر از هواداران استقلال عذرخواهی کنم، به‌خاطر همه کم و کاستی‌ها و ناراحتی‌ها و رنجش خاطر آنها و امیدوارم من را ببخشند. ‌ من همه تلاشم را کردم اما اجازه ندادند. زنده‌باد تا ابد استقلال.»

مخالفیم، چون جانشین نداریم

اما رویکرد طرف مقابل چه بود؟ هیات‌مدیره استقلال در اولین واکنش به نامه خداحافظی و استعفای نکونام، جلسه فوری تشکیل داد و نتیجه جلسه، مخالفت با این استعفا بود. مدیران استقلال با یک بیانیه رسمی مخالفت خود را اعلام کردند که در بخشی از این بیانیه آمده است: «با توجه به زمان باقیمانده تا بازی برابر السد قطر در رقابت‌های لیگ نخبگان آسیا و حساسیت موجود، سرمربی تیم و اعضای کادر فنی کمافی‌السابق بر مفاد قرارداد حرفه‌ای با باشگاه استقلال پایبند باشند و با انگیزه و قدرت به فعالیت خود ادامه دهند… هیات‌مدیره استقلال تا پایان بازی با السد بررسی‌های لازم و دقیق‌تری را در خصوص استعفای آقای نکونام انجام خواهد تا تصمیمات لازم اخذ شود.» مدیران استقلال البته در همین بیانیه به روشنی متذکر شده‌اند که «انتخاب سرمربی پروسه‌ای زمان‌بر است» و به این ترتیب تصمیم نهایی خود را بدون تعارف مشخص کرده‌اند. آنها علاقه‌ای به ادامه همکاری با نکونام ندارند، فقط به دلیل آنکه تا روز دوشنبه و بازی با السد فرصتی برای تغییرات و انتخاب سرمربی نیست، فعلا از او می‌خواند به کارش ادامه بدهد.

عقد موقت تا بازی قطر

واکنش باشگاه استقلال به ماجرای استعفا و اولتیماتوم آنها به جواد نکونام موثر واقع شد و جواد عصر روز گذشته با حضور در محل تمرین، آماده‌سازی شاگردانش را برای بازی بیرون از خانه مقابل السد آغاز کرد. هیات‌مدیره استقلال به نکونام تا ساعت۱۶ دیروز فرصت داده بود که با حضور در محل تمرینات، کارش را از سر بگیرد. او هم راس ساعت حضور یافت و اولین تمرین جدی استقلال بعد از شکست در دربی تهران را آغاز کرد. بازی استقلال با السد ساعت ۱۹:۳۰ روز دوشنبه (پس‌فردا) در قطر برگزار می‌شود و باید دید بعد از پایان این مسابقه، جدایی جواد لالیگایی از استقلال نهایی می‌شود یا خیر.

این خبر را در ارتباط ورزشی دنبال کنید.

منبع همشهری آنلاین

نوشته های مشابه