توپ و تور

والیبالیست‌ها در لیگ‌های معتبر نیستند/ به پیاتزا چیزی تحمیل نشود



ابراهیم وادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره هفته اول رقابت‌های لیگ برتر والیبال و پیروزی مقابل تیم مس رفسنجان گفت: قاعدتاً بازی‌های اول لیگ به دلیل عدم شناخت کافی تیم‌ها از همدیگر سخت است. هنوز تیم‌ها حریفان خود را آنالیز نکردند. در بازی ما با مس رفسنجان همین شرایط وجود داشت به خصوص اینکه این تیم دو بازیکن خارجی هم داشت ولی ما اصلاً هیچ آنالیزی از آن‌ها نداشتیم. معمولاً دو تا سه هفته زمان می‌برد تا تیم‌ها به ۸۰ درصد شناخت از حریفان خود برسند. در هفته اول اصلاً مشخص نیست که کدام تیم قوی و کدام یک ضعیف هستند.

وی در پاسخ به این سوال که هفته دوم هم با تیم تازه وارد صنعتگران امید بازی دارند و شناخت از این تیم ندارند، اظهارداشت: درست است که تیم صنعتگران امید به جمع تیم‌های لیگ برتری تازه اضافه شده، ولی همه بازیکنان با سابقه لیگ برتر در این تیم حضور دارند و این‌طور نیست که بازیکن ناشناخته داشته باشند. سرعتی زنان و پشت خط زنان این تیم بازیکنانی بودند که سال‌های قبل هم در لیگ برتر بازی می‌کردند بنابراین از نظر تکنیکی تا حدودی شناخت داریم. شاید از نظر تاکتیکی که کنار هم بازی نکردند شناختی از آن‌ها نداشته باشیم.

سرمربی تیم والیبال طبیعت در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند کیفیت لیگ والیبال به دلیل عدم حضور بازیکنان لژیونر و خارجی درجه یک افت کرده است؛ اظهارداشت: به نظرم اینکه برخی می‌گویند لیگ با کیفیت والیبال سنخیت ندارد حرف درستی نیست به این خاطر که بازیکنان ایرانی که در خارج از ایران بازی می‌کنند همگی در لیگ‌های درجه دو یا سه هستند و اگر همین بازیکنان در لیگ ایران بازی می‌کردند به مراتب کیفیت مسابقات خیلی بالا می‌رفت. اما با این حال کیفیت لیگ ما خیلی از بالاتر از ترکیه و یونان است. ما تنها دو لیگ معتبر در دنیا داریم که یکی ایتالیاست و دیگر لهستان و سه بازیکن ایرانی در این دو لیگ بازی می‌کنند. یک بازیکن در لیگ ایتالیا داریم و دو بازیکن دیگر در لهستان داریم. چند بازیکن هم به کره رفتند.

وادی عنوان کرد: عدم حضور بازیکنان خارجی در لیگ ایران هم به مسائل اقتصادی باشگاه‌ها برمی‌گردد. باشگاه‌ها باید هزینه قابل توجهی رو برای این بازیکنان کنار بگذارند و با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی باشگاه‌ها این هزینه رو نمی‌توانند متحمل شوند پس بهتر است که همین بازیکنان در قالب لیگ برتر بازی کنند که به سود والیبال ایران هم خواهد بود. در همین هفته نخست رقابت‌های لیگ، چهار بازی مسابقات لیگ پنج ست شده و تنها دو بازی با نتیجه ۳ بر صفر به پایان رسیده است. این نشان می‌دهد یک توازنی در لیگ ما برقرار شده که از الان تیم قهرمان قابل پیش‌بینی نیست.

وی گفت: من معتقدم در لیگ امسال چهار تا پنج تیم داریم که جز مدعیان به حساب می‌آید. امیدوارم تیم ما هم جز مدعی‌ها باشد؛ سال گذشته تیم ما در جایگاه پنجم قرار گرفته بود اما در دور گروهی تیم قهرمان لیگ را شکست دادیم. تیم شهداب نایب قهرمان لیگ را در دور برگشت شکست دادیم. تیم سوم و چهارم لیگ هم در دور رفت و برگشت پیروز شدیم. این نشان می‌دهد که لیگ اصلاً قابل پیش‌بینی نیست. شاید روی کاغذ بگوییم فلان تیم خوب بسته شده و جز مدعیان است اما نباید از برخی اتفاقات غافل شد.

سرمربی تیم والیبال طبیعت تأکید کرد: ما سال گذشته در لیگ با مشکل رفت و آمد روبه‌رو شدیم و پرواز برخی تیم‌ها ۱۳ ۱۴ ساعت با تأخیر همراه بود. این مشکلات سال گذشته گریبان‌گیر همه تیم‌ها شد و همین موضوع باعث شد برخی تیم‌ها بازی‌های قابل قبولی ارائه ندهند. این مشکلات وجود دارد که از الان مشخص نیست. اما پنج شش هفته از مسابقات لیگ بگذرد عیار تیم‌ها مشخص خواهد شد.

وادی در مورد حضور پیاتزا در تیم ملی والیبال ایران و زیرنظر گرفتن مسابقات لیگ از سوی او یا دستیارانش گفت: اولین حضور مثبت آقای پیاتزا در جامعه والیبال این بود که هجمه‌ها خوابید و هواداران بعد از اینکه دیدند مربی خارجی برای والیبال ایران جذب شد نسبت به والیبال و جامعه والیبال هجمه‌ها کمتر شد و این کار مثبتی بود که انجام شد. من چندین بار هم به این موضوع اشاره کردم که مربی خارجی که به ایران می‌آید باید تمام اختیارات را در تیم ملی داشته باشد و کسی به او تحمیل نشود و سفارشی هم نباشد. چون تیم ملی جایگاه افراد شایسته است و اگر قرار باشد والیبال ما در این یکی دو سال پیشرفت کند حتماً باید افراد شایسته در تیم ملی حضور پیدا کند. بازیکنان تحمیل شده و سفارشی جایی در تیم ملی ندارند.

وی گفت: باید به مربیان خارجی اختیار تام داد و تا به حال غیر از آقای ولاسکو کسی اختیار تام نداشته و بازیکنان را به او تحمیل کردند. در دوره خیلی از مربیان خارجی بازیکن حتی جابه جا می‌شد که این مسائل زیبنده والیبال ایران نبود. سرمربی فعلی تیم ملی والیبال باید شایسته‌ها را انتخاب کند و نمی‌توان انتظار داشته باشیم که تیم ملی در این یکی دو سال نتیجه بگیرد. ما اگر باز هم مثل گذشته فشار به تیم ملی بیاوریم و فقط به دنبال نتیجه باشیم، باز هم بحث تحمیل بازیکن مطرح شود. او باید بازیکنان شایسته را خودش پیدا کند و از نظر روانی روی تیم بیشتر کار کند قطعاً به نتیجه هم خواهد رسید.

سرمربی تیم والیبال طبیعت در مورد انتخاب دستیاران ایرانی پیاتزا خاطرنشان کرد: قطعاً فدراسیون باید یک رزومه از گزینه‌ها در اختیار او بگذارد تا یک شناختی پیدا کند. این که صرفاً اینکه یک نفر در گذشته سمت داشته یا با فلان مربی خارجی در مسابقات بین‌المللی شرکت کرده نمی‌تواند همچنان به عنوان گزینه دستیاری باشد. به نظرم گزینه‌ای که در اختیار او می‌گذارند باید جز بهترین‌ها باشد و با تیم همراه و همدل باشد. من که شنیدم آقای توتولو به عنوان نفر اول کنار او قرار می‌گیرد بنابراین با توجه به این شرایط فکر نمی‌کنم مربی ایرانی بتواند خیلی مانور بدهد.

وادی عنوان کرد: حتی فکر می‌کنم تمرین دهنده هم با خودش بیاورد و با حضور توتولو کاملاً کار در اختیار می‌گیرد. فکر نمی‌کنم خیلی تأثیرگذار باشد که چه کسی کنار آن‌ها قرار می‌گیرد. چون وقتی خود سرمربی آمده و نفر دوم هم با خودش همراه آورده قطعاً بدنساز هم می‌آورد و دیگر فکر نمی‌کنم چندان مربی ایرانی بتواند مانور بدهد.

این خبر را در ارتباط ورزشی دنبال کنید.

منبع مهر

نوشته های مشابه