آخرین اخبار

نقطه تاریک لیست 27 نفره | در این خط کسی روی فرم نیست



همشهری آنلاین- بلافاصله بعد از پایان هفته هفتم لیگ برتر ایران، لیست ۲۷نفره تیم ملی برای حضور در فیفادی مهرماه منتشر شد. کادر فنی تیم ملی ۲۷بازیکن را برای این اردو دعوت کرده‌اند که در میان آنها چهره‌های جدید و نکته‌های قابل توجه کم نیستند.

گلرها؛ ناآماده‌تر از همیشه

حکایت دروازه‌بان‌های دعوت‌شده به تیم ملی حکایت جالبی است. البته در این خط انتخاب عجیب یا حذف غیرمنتظره‌ای انجام نشده و هر ۳نفر همان ۳نفر همیشگی هستند اما فرم فعلی آنها در لیگ برتر ایران، این ترکیب ۳نفره را به ترکیب جالبی تبدیل کرده است. از بین ۳دروازه‌بان تیم ملی، بیرانوند در آخرین بازی بدترین اشتباهات را داشته، حسینی بعد از ۶بازی هنوز در حسرت یک کلین‌شیت مانده و پیام نیازمند در آخرین بازی سپاهان نیمکت‌نشین شده است. در جدول دروازه‌بان‌ها که سایت متریکا بر اساس نمرات بازیکنان تنظیم کرده بیرانوند و حسینی به ترتیب رتبه‌های پانزدهم و هفدهم را دارند. بیرانوند این روزها در بالاترین سطح حاشیه و پایین‌ترین سطح آمادگی فنی است. او طی ۷مسابقه ۵گل خورده و فقط ۳بار موفق به کلین‌شیت شده است. میانگین نمرات این دروازه‌بان در متریکا ۶.۶۷ است که ۱۴دروازه‌بان نمراتی بهتر از او دارند. حسین حسینی با بازوبند کاپیتانی استقلال در هر ۶مسابقه‌اش گل خورده و جمع گل‌های خورده‌اش به ۸ رسیده است. او با نمره ۶.۵۹ در میان گلرهایی که حداقل در نصف بازی‌ها به زمین رفته‌اند بدترین نمره را دارد. وضعیت پیام نیازمند از این دو نفر بهتر است؛ او با ۴گل خورده در ۶بازی و نمره ۶.۹۷ چهارمین دروازه‌بان برتر لیگ است اما در آخرین مسابقه‌اش نیمکت‌نشین بوده و جای خودش را به نیما میرزازاد داده است. به نظر، همین پیام نیازمند بهترین گزینه برای حفاظت از دروازه ایران در تاشکند است، اما به احتمال فراوان قلعه‌نویی باز هم به بیرانوند ناآماده اعتماد خواهد کرد.

فلاح رفت، زارع آمد

دفاع میانی تیم ملی در غیاب کنعانی‌زادگان مصدوم و پورعلی‌گنجی که هنوز به فرم ایده‌آل بازنگشته، چهره‌های جدیدی دارد. محمدمهدی زارع از گل‌گهر سیرجان جالب‌ترین این چهره‌ها است که ۲۱سال سن دارد و برای نخستین بار به تیم ملی دعوت می‌شود. او با میانگین نمرات ۷.۲۶ بهترین بازیکن گل‌گهر و پنجمین بازیکن موفق لیگ برتر تا این لحظه بوده است. علی نعمتی (فولاد)، شجاع خلیل‌زاده (تراکتور)، محمد دانشگر (سپاهان) و محمدامین حزباوی (سپاهان) دیگر مدافعان میانی دعوت‌شده هستند. دانشگر بعد از اینکه مدتی با مورایس اختلاف داشت و برای سپاهان بازی نمی‌کرد حالا هم به ترکیب سپاهان برگشته و هم به لیست تیم ملی. علی نعمتی هم که انتقالش به فولاد کاملا موفق بوده و از او یک حاضر دائمی در اردوهای تیم ملی ساخته است. رتبه این بازیکن‌ها در جدول متریکا به ترتیب محمدمهدی زارع (۵)، امین حزباوی (۱۶)، علی نعمتی (۴۲)، شجاع خلیل‌زاده (۵۴) و محمد دانشگر (۷۰) است. سامان فلاح که رتبه۶۸ را دارد این بار از لیست بیرون مانده است.

فقط یک پرسپولیسی!

مدافعان کناری تیم ملی از تیم‌های داخلی هستند و تنها سهمیه پرسپولیس در میان همین مدافعان کناری است. میلاد محمدی با نمره عالی ۷.۲۵ در سایت متریکا و رتبه هشتم در بین تمامی بازیکنان لیگ برتر، بهترین بازیکن این جمع است. قلعه‌نویی در دفاع چپ علاوه بر این بازیکن ابوالفضل جلالی از استقلال را هم دعوت کرده است. جلالی امسال هنوز درخشش سال گذشته را نداشته اما باز هم با امتیاز ۷.۰۵ و حضور در رتبه ۴۷ یکی از بهترین‌های لیگ ایران محسوب می‌شود. مدافعان راست هر دو از تیم سپاهان می‌آیند. اریا یوسفی با نمره ۷.۰۹ و رتبه سی‌ام بین بازیکنان لیگ و همچنین صالح حردانی با نمره ۶.۹۸ و کسب رتبه۶۷ در جدول بازیکن‌ها، مدافعان راست تیم ملی هستند. رامین رضاییان که مدت‌هاست به تیم ملی دعوت نمی‌شود و بعد از جام ملت‌ها فقط یک ۹۰دقیقه برای تیم ملی بازی کرده، در لیگ برتر هم‌امتیاز و هم‌رتبه صالح حردانی است.

بهترین بازیکن لیگ اینجاست

هافبک‌های تیم ملی مثل اغلب اردوها بیشتر از باشگاه‌های خارجی می‌آیند تا لیگ برتر. بهترین هافبک‌های لیگ برتر ایران خارجی هستند و بهترین هافبک‌های فوتبال ایران در خارج از کشور بازی می‌کنند. محمدجواد حسین‌نژاد بعد از یک غیبت مقطعی دوباره به اردو دعوت شده و محمد قربانی هم از روسیه او را همراهی می‌کند اما از میان ستاره‌های حاضر در روسیه سعید سحرخیزان هنوز نتوانسته جایی در تیم ملی پیدا کند. سعید عزت‌اللهی و سامان قدوس از لیگ امارات می‌آیند و محمد کریمی و امید نورافکن هم ستاره‌های لیگ برتر خودمان هستند. نورافکن با امتیاز ۷.۳۶ و حضور در رتبه اول جدول متریکا در واقع بهترین بازیکن حال حاضر لیگ برتر است. محمد کریمی هم با امتیاز ۷.۲۹ بهترین بازیکن سپاهان و سومین بازیکن لیگ برتر محسوب می‌شود. با توجه به اینکه دومین بازیکن لیگ ایوب العملود مراکشی است در واقع برترین ایرانی‌های لیگ برتر در خط میانی بازی می‌کنند و در لیست تیم ملی هم حاضرند.

سوگلی برگشت، امیرحسین آمد

لیست وینگرهای دعوت‌شده به تیم ملی هم نسبت به اردوی قبلی دو تغییر مهم دارد. امیرحسین حسین‌زاده و محمد محبی بازیکنانی هستند که دوباره به تیم ملی بازگشته‌اند. محبی قبل از جام ملت‌ها و در جریان این مسابقات یکی از چهره‌های موردعلاقه امیر قلعه‌نویی بود و در اغلب دقایق بازی‌های دوستانه و رسمی حضور داشت. اما بعد از جام ملت‌ها و طی ۶مسابقه‌ای که تیم ملی بعد از این تورنمنت انجام داده محبی فقط ۲بازی انجام داده و ۱۷۹دقیقه در میدان حاضر بوده است. امیرحسین حسین‌زاده هم بعد از مدت‌ها به لطف درخشش در لیگ برتر به لیست اضافه شده است. او با نمره ۷.۲۵ هفتمین بازیکن موفق لیگ برتر و با ۴گل زده صدرنشین جدول گلزن‌ها است. ترابی، قائدی، جهانبخش و قلی‌زاده سایر وینگرهای دعوت‌شده به اردو هستند.

قاتل‌های ملی؛ همان همیشگی‌ها

خط حمله تیم ملی همچنان در قرق مهدی طارمی و سردار آزمون خواهد بود. طارمی در اینترمیلان ایتالیا می‌درخشد و سردار هم به لیگ امارات رفته تا راحت‌تر از همیشه گلزنی کند. بازیکن دیگر این خط، شهریار مغانلو است که او هم در اردوهای قبلی حاضر بوده و باز هم از کلبا امارات به تیم ملی می‌آید. با توجه به شرایطی که مهاجمان ایرانی حاضر در لیگ برتر دارند، قابل تصور بود که هیچ مهاجمی از لیگ داخلی به تیم ملی دعوت نخواهد شد.

این خبر را در ارتباط ورزشی دنبال کنید.

منبع همشهری آنلاین

نوشته های مشابه