توپ و تور

پایان هجمه‌های بسکتبالی با آغاز لیگ/ رقابت ۱۱ تیم در فصلی متفاوت



ارتباط ورزشی:ارتباط ورشی:ارتباط ورزشی:به گزارش خبرنگر مهر به فاصله چهار ماه پس از برگزاری آخرین دیدار لیگ برتری بسکتبال، قرار است فصل جدید این مسابقات از روز پنجشنبه آغاز شود. فصلی که پیش از آغاز کش و قوس های زیادی به خود دید تا در نهایت حضور یازده تیم در فهرست شرکت کنندگان در آن نهایی شد. فهرستی که جای قدیمی ترین و پرافتخارترین تیم ها در آن خالی است، نایب قهرمانش شرایطی متفاوت از فصل قبل دارد و در کل تقریبا نیمی از آنها چهره ای جدید در لیگ به حساب می آیند.

غیبت بزرگان

طبیعت اسلامشهر، فولاد هرمزگان، گلنور اصفهان، مهگل البرز، آسمان ولایت مشهد، شهرداری گرگان، کاله مازندران، نفت آبادان، آینده سازان تهران و پایش پارت شاهرود یازده تیم شرکت کننده در این فصل از مسابقات بسکتبال لیگ برتر باشگاه های کشور هستند.

مهرام و ذوب آهن غایبان بزرگ در این فهرست به حساب می آیند؛ دو تیمی که از حیث کسب قهرمانی در ایران و آسیا و همچنین سابقه حضور در بالاترین سطح مسابقات باشگاهی بسکتبال، پرافتخارین و قدیمی ترین تیم به حساب می آیند اما هر دو تیم به دلیل انحلال جایی در این فصل از مسابقات ندارند.

البته قرار بود ذوب آهن در مسابقات شرکت داشته باشد و حتی اعلام آمادگی اولیه از طرف مسوولان این تیم هم شده بود. اتفاقا بخشی از کش و قوس های پیش فصل لیگ به همین اعلام آمادگی نصف و نیمه و پیگیری ها برای تحقق آن مربوط شد که در نهایت هم به نتیجه نرسید.

نیمی از لیگ برتری ها تازه وارد هستند

از میان یازده تیم حاضر در لیگ ۰۴-۱۴۰۳ پنج تیم آسمان ولایت مشهد، پایش پارت شاهرود، مهگل البرز، گلنور اصفهان و آینده سازان تیم های بدون تجربه از لیگ برتر هستند و این یعنی تقریبا نیمی از لیگ برتری های این فصل، تازه وارد به حساب می آیند.

حضور متفاوت نایب قهرمان

طبیعت که فصل گذشته در اولین حضور در لیگ برتر موفق به کسب عنوان قهرمانی شد، تقریبا با شرایط مشابه قبل در این فصل از مسابقات هم شرکت دارد. مهران شاهین طبع که همچنان در راس این تیم حضور دارد قصد دارد با به کارگیری نفراتی مانند آرمان زنگنه (کاپیتان)، رسول مظفری و سینا واحدی که ستاره بازیکنان داخلی در فصل گذشته بود، دوباره افتخارآفرینی کند.

شهرداری گرگان که با سه قهرمانی متوالی، فصل گذشته هم فینالیست شد اما با واگذاری نتیجه دیدار پنجم فینال به طبیعت از ثبت پوکر قهرمانی بازماند، امسال با شرایطی متفاوت وارد لیگ می شود. همین مسئله یعنی ناکامی از دستیابی به چهارمین قهرمانی متوالی آنهم در شرایطی که هزینه های میلیاردی برای شهرداری گرگان شده بود، منجر به کنار رفتن مصطفی هاشمی و خیلی از بازیکنان از ترکیب این تیم شد.

البته گرگانی ها با امید به حضور بازیکنی مانند ارسلان کاظمی که از میان قدیمی ها حفظ شده است، امیدوارند همچنان تیم شان یک مدعی در لیگ برتر باشد.

ستاره های غایب

در فاصله یک روز مانده به آغاز لیگ برتر، تقریبا همه تیم ها بر اساس بودجه ای که در اختیار داشتند ، ترکیب شان را برای ورود به مسابقات نهایی کرده اند مگر اینکه هنوز در مورد بازیکن خارجی و جذب آن در حال بررسی باشند.

این در حالی است که در میان بازیکنان بسکتبال، هستند ستاره هایی که هنوز قراردادی منعقد نکرده اند و این یعنی غیبت آنها در این فصل از مسابقات؛ نفراتی مانند فرید اصلانی و سجاد مشایخی که از بهترین های بسکتبال به حساب می آیند اما بدون تیم هستند.

رقابت ۱۱ تیم در فصلی متفاوت

غیبت قدیمی ها، حضور پرتعداد تازه واردها، چهره متفاوت نایب قهرمان و مدعی همیشگی و بلاتکلیفی برخی ستاره ها، کافی است برای اینکه لیگ برتر بسکتبال فصل متفاوت را در مسیری که در ابتدای آن قرار گرفته است، تجربه کند. مسیری که بعد از مدت ها و شاید اولین بار قرار است با یازده تیم پیگیری شود و همین هم دلیل دیگری است بر متفاوت بودن آن.

در این مسیر نفت یکی از مدعیان و شاید هم مدعی ترین تیم به حساب می آید. این تیم بازیکن خارجی ندارد اما از میان داخلی ها نفرات شاخصی مانند حامد حدادی، آرن داودی، نوید رضایی فر و سعید داورپناه را در اختیار گرفته است و اینگونه برای کسب بهترین نتیجه ممکن در این فصل دورخیز کرده است همانگونه که حماد سامری سرمربی تیم نفت، تاکید دارد که فینال هدف تیمش در لیگ امسال است.

البته برخی اختلاف نظرهای داخلی که گویا به رعایت نشدن سقف بودجه مربوط می شد، باعث ایجاد برخی حواشی پیرامون نفت و تعطیل شدن یک هفته ای تمریناتش شد. موضوعی که بخش از کش و قوس های لیگ برتر قبل طی روزهای اخیر را شامل شد اما به هر حال این تیم امروز در آستانه ورود به لیگ است البته اگر خبر شوکه کننده دیگری از آن به بیرون درز نکند.

آغاز مسابقات با ورود مدافع عنوان قهرمانی

ارتباط ورزشی:ارتباط ورشی:ارتباط ورزشی:به گزارش خبرنگر مهر با این شرایط فصل جدید مسابقات بسکتبال لیگ برتر باشگاه های کشور بعد از یک هفته تاخیر از روز پنجشنبه (۱۹ مهر) آغاز می شود و طی آن تیم های شرکت کننده به عنوان میزبان یا میهمان به مصاف حریفان شان می روند. البته کاله به خاطر شرایط نامناسب سالن خود تا چند هفته در تهران از حریفانش میزبانی می کند.

قرعه کشی لیگ برتر بسکتبال برای فصل جدید ابتدا با در نظر گرفتن حضور ذوب آهن و ۱۲ تیمی بودن مسابقات انجام شد اما انصراف این تیم اصفهانی، تغییری در نتیجه قرعه کشی ایجاد نکرد. فقط اینکه هر هفته تیم های مقابل ذوب آهن استراحت خواهند داشت و ۵ دیدار برگزار خواهد شد.

بدین ترتیب با برگزاری پنج دیدار در هفته نسخت، فصل جدید لیگ برتر آغاز می شود. طبیعت مدافع عنوان قهرمانی با رویارویی با فولاد هرمزگان نخستین دیدار این هفته را برگزار می کند.

برنامه دیدارهای هفته نخست فصل جدیدلیگ برتر بسکتبال به این شرح است:

* طبیعت اسلامشهر – فولاد هرمزگان (ساعت ۱۵)
* گلنور اصفهان – مهگل البرز (ساعت ۱۶)
* آسمان ولایت مشهد – شهرداری گرگان (ساعت ۱۶)
* کاله مازندران – نفت آبادان (ساعت ۱۶)
* آینده سازان تهران – پایش پارت شاهرود (ساعت ۱۶)

این خبر را در ارتباط ورزشی دنبال کنید.

منبع مهر

نوشته های مشابه