آخرین اخبار

زوزه گرگ ایرانی در قلب آمریکا / هادی چوپان طلای ایران


زوزه گرگ ایرانی در قلب آمریکا / هادی چوپان طلای ایران

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو، مرحله فینال رقابتهای مستر المپیا بامداد امروز برگزار شد و داودا سمسون از آمریکا صاحب عنوان قهرمانی رقابت‌های اوپن مسترالمپیا شد و جایزه 600 هزار دلاری این رقابت‌ها را از آن خود کرد.

هادی چوپان قهرمان و نایب قهرمان دو دوره پیش رقابت‌های مسترالمپیا، امسال به مقام نایب قهرمانی رقابت‌های مسترالمپیا 2024 دست یافت و به جایزه 250 هزار دلاری این مسابقات رسید. این دومین بار است که ستاره ایرانی عنوان نایب قهرمانی مسترالمپیا را کسب می کند. درک لانسفورد قهرمان دوره قبل این رقابتها نیز از آمریکا نیز عنوان سوم را کسب کرد.

اما چوپان برای رسیدن به این جایگاه مسیر طولانی را سپری کرده. هادی چوپان بدنساز حرفه‌ای و شهیر ایران در سال ۴ مهر ۱۳۶۶ در روستای آبنو شهرستان سپیدان استان فارس متولد شد. هادی چوپان از همان کودکی به فیلم‌های رزمی و بازیگری آرنولد علاقمند بود و اولین بار در ۱۳ سالگی در یک باشگاه ورزشی ثبت نام کرد. او در ابتدا ورزش کشتی و ورزش‌های رزمی و بوکس را شروع کرد و بعد از مصدوم شدن از ناحیه گوش در ورزش رزمی با تشویق مربی کشتی خود به فعالیت در رشته پرورش اندام روی آورد.

چوپان بدنسازی‌اش را در سال ۱۳۷۹ با ۴۷ کیلو وزن در باشگاه پارس شروع کردو توانست اولین مدال ملی خود را در سال ۱۳۸۴ در سن ۱۸ سالگی به دست آورد. هادی چوپان دلیل انتخاب این ورزش را اینگونه بیان می‌کند: دلیل اینکه به این ورزش روی آوردم این بود که کنجکاو بودم درباره بدن انسان بیشتر بدانم. همه ورزش‌ها قرار نیست قدرتی باشد ورزشکاری که نمای بدنی زیبایی نداشته باشد مشخص نمی‌شود که ورزشکار است. پرورش اندام تابلوی تبلیغاتی ورزش است، علاوه بر آن با رشته‌هایی که خشم یا قدرت‌نمایی انسان‌ها را به یکدیگر نشان می‌دهد، مخالف هستم. معتقدم ورزش باید مهربان باشد و انسانیت را ترویج دهد. عقیده ندارم که با خم کردن کمر حریفم به پیروزی برسم. در پرورش اندام ورزشکاران به هم لطمه نمی‌زنند.

اولین مربی او جمشید اوجی بود که مدت ۵ سال زیر نظر وی به بدنسازی مشغول بود بعد از آن به مدت ۳ سال مربی نداشت سپس از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ علی نعمتی مربیگری او را بر عهده داشت که فعالیت‌های بین‌المللی او نیز در همین زمان شروع شد و بعد از آن هم هنی رامبد مربیگری او را عهده‌دار بوده است. هادی چوپان در سال ۱۳۸۹ به تیم ملی راه پیدا کرد که در انجمن‌های جهانی ملقب به گرگ ایرانی The) Persian wolf) شد.

مسابقات مستر المپیا مهم‌ترین و معتبرترین و نهایی‌ترین سطح مسابقات در رشته بدنسازی است و عنوان مستر المپیا یا همان آقای المپیا هر ساله به برنده این مسابقه اعطا می‌شود این مسابقات توسط فدراسیون جهانی بدنسازی و تناسب اندام (IFBB) برگزار می شود.

اولین حضور هادی چوپان در مستر المپیا مربوط به سال ۲۰۱۹ بود. او در مستر المپیا ۲۰۲۲ موفق شد به عنوان نخستین ورزشکار ایرانی و دومین آسیایی تاریخ عنوان قهرمانی مسترالمپیا را از آن خود کند و تندیس ساندو را به خانه بیاورد. هادی چوپان تنها ایرانی و دومین آسیایی پس از سمیر بنوت است که توانسته قهرمان مستر المپیا شود. چوپان در سال ۲۰۲۳ بعد موفق به دریافت مقام دوم مستر المپیا شد.تنها بدنساز ایرانی که قبل از هادی چوپان توانسته بود به مستر المپیا راه پیدا کند بیت الله عباسپور بود که به عنوان هفدهمین مرد مستر المپیا در سال ۲۰۱۳ لقب گرفت.

انتهای پیام/

این خبر را در ارتباط ورزشی دنبال کنید.

منبع دانشجو

نوشته های مشابه