اخبار لحظه ای

هشدار نسبت به کاهش محسوس دما در ۱۳ استان از جمعه



ارتباط ورزشی:ارتباط ورزشی:به گزارش ایسنا، سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در نواحی مستعد گرد و خاک و احتمال تگرگ امروز (۲۴ مهر) در گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، اردبیل، شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، جنوب سیستان و بلوچستان، ارتفاعات هرمزگان، ارتفاعات مرکزی و جنوبی کرمان، فردا (۲۵ مهر) در آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، شمال و مرکز اردبیل، دامنه و ارتفاعات گیلان و ارتفاعات در شرق هرمزگان و پنجشنبه (۲۶ مهر) در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، شمال کردستان و ارتفاعات زنجان پیش‌بینی می‌شود.

همچنین علاوه بر این شرایط جوی کاهش محسوس دما از جمعه (۲۷ مهر) در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، شمال شرق کردستان، اردبیل، گیلان و ارتفاعات استان‌های زنجان، قزوین و البرز، شنبه (۲۸ مهر) در اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و ارتفاعات زنجان، یکشنبه (۲۹ مهر) در شمال و شرق اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال آذربایجان شرقی و ارتفاعات استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان قابل پیش‌بینی است.

از اثرات این مخاطره جوی می‌توان به احتمال آبگرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، صاعقه، لغزندگی بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی،احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ و سازه‌های موقت و احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات اشاره کرد.

سازمان هواشناسی نسبت به عدم اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت کوه‌نوردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها و تسریع در برداشت محصولات کشاورزی توصیه می‌کند.

در ادامه این هشدار با اشاره به افزایش گرادیان فشاری آمده است: وزش باد شدید، گردوخاک، کاهش دید افقی و کیفیت هوا سه‌شنبه (۲۴ مهر) در البرز، تهران، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، جنوب سیستان و بلوچستان و نیمه شرقی هرمزگان، چهارشنبه (۲۵ مهر) در خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان، پنجشنبه (۲۶ مهر) آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، گیلان، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، لرستان، ایلام، خوزستان دور از انتظار نیست.

همچنین این شرایط جوی جمعه و شنبه (۲۷ و ۲۸ مهر) در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، مرکزی، همدان، قزوین، تهران، البرز، قم، سمنان، گیلان، مازندران، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری و اصفهان و یکشنبه (۲۹ مهر) در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، مرکزی، همدان، قزوین، تهران، البرز، قم، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، یزد، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، فارس، بوشهر، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان قابل پیش‌بینی است. 

در این وضعیت آب و هوایی وزش باد نسبتا شدید تا شدید، در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال آسیب به صنعت برق بویژه در جنوب‌ غر، احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال و احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات وجود دارد.

از توصیه‌های سازمان هواشناسی می‌توان به پرهیز از کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم انجام پروازهای سبک شامل گلایدر، بالگرد و ..، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال، اطمینان از سالم بودن پوشش پلاستیکی در گلخانه ها و استحکام سازه‌ها سالن‌های پرورشی و احتیاط در محلول‌پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع اشاره کرد.

به گزارش ایسنا هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

انتهای پیام

این خبر را در ارتباط ورزشی دنبال کنید.

منبع ایسنا