آخرین اخبار

چالش سخت آقای موقت روی نیمکت استقلال




به گزارش همشهری‌آنلاین، تیم استقلال در سومین بازی‌اش از رقابت‌های لیگ نخبگان آسیا امشب مقابل النصر عربستان صف‌آرایی می‌کند. این مسابقه به میزبانی تیم ایرانی برگزار می‌شود اما مانند همه میزبانی‌های اخیری که باشگاه‌ها و همچنین تیم ملی ایران در هفته‌های اخیر داشته‌اند، این مسابقه هم به کشور ثالث منتقل شده و آبی‌پوشان باید در امارات از حریف خود میزبانی کنند. ورزشگاه راشد شهر دوبی که هفته گذشته هم میزبان جدال تیم‌های ملی ایران و قطر بود، امشب هم خانه ایرانی‌ها محسوب می‌شود و آبی‌پوشان تهرانی در این ورزشگاه که متعلق به باشگاه شباب‌الاهلی است، از حریف عربستانی میزبانی می‌کنند.

سخت‌ترین بازی در سخت‌ترین روزها

استقلال در شرایط سخت و پیچیده‌ای به این مسابقه رسیده است. سرمربی سابق تیم جدا شده و سرمربی جدید هنوز سر جای خودش قرار نگرفته است. تیم توسط کسی هدایت می‌شود که در آسیا هرگز تجربه سرمربیگری نداشته و در لیگ داخلی هم فقط ۱۴بازی و تنها یک برد داشته است. استقلال در چنین وضعیت پیچیده‌ای به یکی از بزرگ‌ترین و سخت‌ترین بازی‌هایش در این فصل رسیده است. رویارویی با کریس رونالدو و یارانش، آن هم در شرایطی که آبی‌پوشان در ۹بازی این فصل خودشان فقط ۳برد داشته‌اند و ۴بازی را باخته‌اند طبعا می‌تواند تردیدها و ترس‌های زیادی برای هواداران استقلال داشته باشد. البته وقتی استقلال نخستین بازی‌اش را در رقابت‌های لیگ نخبگان انجام می‌داد، با وجود اینکه نکونام هنوز روی نیمکت حضور داشت اما شرایط فنی و حواشی فراوان تیم کمتر از امروز نبود. نکونام بعد از باخت به استقلال خوزستان در فشار زیادی بود و خطر اخراج را احساس می‌کرد اما تیمش در ورزشگاه شهرقدس با ۳گل الغرافه را برد و موقتا آرام گرفت. البته امشب نه ورزشگاه امارات شباهتی به شهرقدس دارد و نه حریف عربستانی تیمی است که بردنش به آسانی بردن الغرافه باشد.

ورق روزگار برگشته است

النصر تا امروز در رقابت‌های آسیایی ۱۷بار با تیم‌های ایرانی روبه‌رو شده است. تا همین چند سال قبل تعداد بردهای ایرانی‌ها بیشتر از النصر بود چون این تیم از باشگاه‌های درجه‌دوم عربستان محسوب می‌شد و به اندازه الهلال برای ایرانی‌ها دردسرساز نبود. نخستین رویارویی یک تیم ایرانی با این تیم عربستانی در سال۲۰۱۱ رخ داد که همین تیم استقلال در عربستان مقابل النصر قرار گرفت. ابتدا حنیف عمران‌زاده آبی‌ها را پیش انداخت اما بعدا النصر با ۲گل به بازی برگشت و پیروز شد. سرمربی استقلال در آن دوران پرویز مظلومی بود که بازی برگشت را در تهران با نتیجه ۲ بر یک از النصری‌ها برد. النصر بعد از عبور از استقلال به مرحله حذفی رفت و آنجا با نتیجه ۴ بر یک به ذوب‌آهن باخت. ۴سال بعد یعنی در سال۲۰۱۵ النصر این بار با پرسپولیس هم‌گروه بود که بازی رفت را در عربستان ۳ بر صفر برد اما در دیدار برگشت در ورزشگاه آزادی مغلوب پنالتی چیپ مهدی طارمی شد و یک بر صفر باخت. ۴تقابل بعدی النصر با تیم‌های ایرانی همگی مقابل ذوب‌آهن بود که ذوبی‌ها ۳بار با نتایج پرگل بر این حریف غلبه کردند و یک بازی هم بدون گل تمام شد. با توجه به برد ۴بر یک ذوب‌آهن در سال۲۰۱۱ این تیم در مجموع طی ۵مسابقه با النصر به ۴برد و یک مساوی و ۱۳گل زده مقابل این تیم رسید تا موفق‌ترین باشگاه ایرانی در تقابل با این حریف عربستانی باشد. سال۲۰۲۰ سپاهان در هر دو بازی رفت و برگشت با نتیجه مشابه ۲ بر صفر به النصر باخت اما در نیمه‌نهایی همان دوره پرسپولیس این تیم را در ضربات پنالتی حذف کرد. سال۲۰۲۱ النصر در مرحله گروهی مقابل فولاد به یک برد و یک مساوی رسید و در یک‌هشتم نهایی هم تراکتور را یک بر صفر برد و حذف کرد. ‌ بالاخره سال گذشته، هم‌گروهی النصر با پرسپولیس با حضور کریس رونالدو در ایران و شرایط عجیب‌وغریبی که در تهران ایجاد شد به‌خاطر آورده می‌شود. النصر در تهران ۲ بر صفر پیروز شد اما پرسپولیس در عربستان نمایش بهتری داشت و بازی را بدون گل تمام کرد. در مجموع، حاصل ۱۷تقابل النصر با تیم‌های ایرانی ۷برد برای النصر، ۶برد برای ایرانی‌ها و ۴تساوی بوده است. این معادله در سال‌های اخیر به سود النصری‌ها تغییر کرد وگرنه النصر در ۹تقابل اولش با ایرانی‌ها فقط ۲برد داشت.

۲بازی با نتیجه مشابه

تقابل‌های النصر با استقلال در لیگ قهرمانان فقط محدود به همان ۲بازی ابتدایی است که سال۲۰۱۱ برگزار شد. پس از آن و در طول ۱۳سال اخیر، دیگر این دو تیم در رقابت‌های آسیایی به پست همدیگر نخوردند و تعداد بازی‌هایشان افزایش پیدا نکرد. در روز سه‌شنبه ۲۴اسفندماه ۱۳۸۹ استقلال و النصر در عربستان به مصاف یکدیگر رفتند که این جدال را النصری‌ها با نتیجه ۲بر یک از شاگردان پرویز مظلومی بردند. بازی برگشت در تهران نیز چهارشنبه ۲۱اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۰ برگزار شد که ابتدا النصر گل زد و پیش افتاد اما در حضور ۷۰هزار تماشاگر و در روز درخشان هوار ملا محمد، استقلالی‌ها به بازی برگشتند و ۲ بر یک پیروز شدند. هافبک عراقی استقلال، پاس گل اول را به فرهاد مجیدی داد و گل دوم را هم خودش در دقیقه۸۹ زد.

داور خوش‌یمن اردنی

قضاوت دیدار استقلال و النصر در ورزشگاه راشد دوبی، بر عهده ادهم مخادمه اردنی است که محمد حسن الکلاف و نادی الرواله هم به‌عنوان ۲کمک‌داور این بازی او را همراهی می‌کنند. استقلالی‌ها قبلا با قضاوت این داور الاهلی عربستان را شکست داده و با الدحیل قطر به تساوی رسیده‌اند. البته مخادمه بیشتر از هر تیم ایرانی برای پرسپولیس سوت زده و بهترین خاطره پرسپولیسی‌ها از او به سال۲۰۲۰ برمی‌گردد که در جدال پرسپولیس و پاختاکور با اخراج ماشاریپوف، حریف سرخپوشان را ۱۰نفره کرد.

این خبر را در ارتباط ورزشی دنبال کنید.

منبع همشهری آنلاین

نوشته های مشابه