آخرین اخبار

لیگ نخبگان جای ۳۴ ساله‌ها نیست



شکست دسته‌جمعی تیم‌های ایرانی حاکی از زوال فوتبال ایران است. به قول حمید درخشان دیگر کار از زنگ خطر گذشته، ما اکنون در بطن سقوط کامل هستیم. او در گفت‌و‌گو با جام‌جم شرایط فوتبال ایران را در آسیا توضیح می‌دهد. 

این شکست‌های پی در پی فوتبال ایران در آسیا را چطور ارزیابی می‌کنید؟ 
ما که هیچ چیز را متوجه نمی‌شویم. اول که این شکست‌ها برای نمایندگان ایران شروع شد همه گفتند این اتفاقات معمولی است، به زودی هم استقلال، هم پرسپولیس و هم سپاهان و تراکتور جبران می‌کنند. اما همان زمان ما گفتیم کار از زنگ خطر گذشته است. فوتبال ما خیلی وقت است که درجا می‌زند و نمی‌تواند خودش را با سرعت پیشرفت رقیبان آسیایی وفق بدهد. به هرحال خیلی‌ها فکر کردند آن شکست‌ها، به خصوص شکست‎های پرسپولیس و استقلال اتفاقی است و زود جبران می‌شود. 
 
واقعا دیگر نمی‌شود این شکست‌ها را در این فصل جبران کرد؟
من امیدی ندارم. فوتبال ما ساکن شده و رشد نکرده است. امکاناتی هم که نداریم. به چه امید داشته باشیم؟ کسی هم گوش نمی‌کند. الان به وضوح مشاهده می‌کنیم چه اتفاقی برای فوتبال ایران رخ داده است. ما حتی حق میزبانی هم نداریم و الان رسما در تمامی مسابقات مهمان هستیم. همه اینها دست به دست هم داده تا الان ناکام بزرگ لیگ نخبگان باشیم. حریفان ما هم تا بن‌دندان مسلح هستند. بازیکن گران‌قیمت می‌خرند و همان بازیکنان تعیین سرنوشت می‌کنند. ما هم زور می‌زنیم تا رو به جلو حرکت کنیم اما مدام درجا می‌زنیم. شکل و شمایل باشگاهی ما طوری است که واقعا زورمان نمی‌رسد. این موضوع به تیم‌ملی هم سرایت کرده است. 
 
یعنی ضعف باشگاهی به ضعف تیم‌ملی هم رسیده است؟ 
دقیقا همین‌طور است. تیم‌ملی پر از ایراد بازی می‌کند. ما در زیرساخت‌ها درست عمل نکرده‌ایم و حالا دامنه آن به استقلال، پرسپولیس و سپاهان هم رسیده است.هر چقدر بیشتر جلو می‌رویم مشکلات بیشتر هم می‌شود. وقتی امکانات سخت‌افزاری نداشته باشیم، از سرمایه‌گذاری هم بی‎بهره باشیم وارد فاجعه می‌شویم. این وحشتناک است که ما فقط حرف می‌زنیم اما حریفان سرمایه‌گذاری می‌کنند. آنها با برنامه می‌برند، اما ما با امید انتظار داریم همه چیز درست شود. ما تا ۳۰ سال آینده هم در آسیا به هیچ جا نمی‌رسیم. 
 
فاصله فوتبال ایران با آسیا خیلی زیاد شده است. چکار باید کرد؟
دلیل شکل گرفتن این فاصله زیاد واضح است. نه سرمایه‌گذاری داریم نه برنامه. آدم‌های متخصص کنار رفتند و همه این عوامل دست به دست هم داد تا رشد نکنیم. وقتی در فوتبال هنوز دنبال قرارداد با بازیکن ۳۴ ساله هستیم اوضاع از این بهتر نمی‌شود. مگر لیگ نخبگان آسیا جای ۳۴ ساله‌هاست؟ خیلی وقت است که گرفتار شده‎ایم. 
 
پس کار فوتبال ایران در لیگ نخبگان تمام شده است؟
بله متاسفانه کار تمام است. اگر افراد متخصص بر مسند کار برگردند شاید این امید به ما برگردد. اما الان فقط باید انتظار در جا زدن داشته باشیم. 
​​​​​​

این خبر را در ارتباط ورزشی دنبال کنید.

منبع جام جم آنلاین

نوشته های مشابه